IVN Westerkwartier e.o.
Bloemen & Planten
vrijdag04dec2020

Eindejaars Plantenjacht 2020

FLORON organiseert vanaf de 1e Kerstdag tot en met 3 januari 2021 de Eindejaars Plantenjacht. We willen heel graag weten welke planten er in deze periode bloeien.

De voorgaande jaren organiseerden we als IVN afdeling in de laatste week van december een eindejaarswandeling waarin we tegelijkertijd de dan nog op onze route bloeiende wilde planten telden. Vaak kwamen we toch wel tot zo'n 12 tot 15 soorten.
Helaas vanwege de regelgeving rondom Covid-19 dit jaar geen georganiseerde wandeling.

Maar, ook tijdens uw eigen wandeling, al dan niet in een klein gezelschap, kunt u tellen welke planten u nog ziet bloeien.
Via de tuintelling kan je direct doorgeven welke bloeiende planten je hebt gezien in je tuin.

We hopen dat er veel tuintellers meedoen, zodat we kunnen achterhalen of er een verschil is in de planten die in tuinen bloeien of daarbuiten. En natuurlijk of er een verschil is met vorig jaar. Meer informatie is te vinden op www.plantenjacht.nl

1. Zoek bloeiende planten

Zoek in de periode tussen 25 december en 3 januari naar bloeiende planten in de tuin. De bloemen kunnen trouwens heel klein zijn, dus het is soms echt even zoeken.

Mocht het in deze periode tijdelijk heel koud zijn, waardoor er geen planten bloeien, kijk dan nog een keer als het minder koud is. Planten kunnen soms verbluffend snel opeens in bloei staan.

2. Bepaal welke soort het is

Op de zoekkaart staan de meest algemene soorten die je bloeiend kunt aantreffen. Deze en andere soorten die je kent en die in de volledige Nederlandse soorten staan, zijn in de plantenlijst te vinden met een foto en een korte beschrijving.

3. Tellingen doorgeven

Geef alleen de bloeiende planten door. Bevestig datum en tijd en geef eventueel het aantal exemplaren dat je hebt gezien door.

N.B. Als je een van de soorten alleen zonder bloemen vindt kun je deze natuurlijk altijd doorgeven met een weektelling. Via extra informatie invoeren kun je aangeven in wat voor stadium de plant is: niet bloeiend, bloeiend of met vruchten (bessen of zaden).

Je kunt tellingen doorgeven van 25 december 2020 tot en met 4 januari 2021.

Resultaten

FLORON laat gedurende de Eindejaars Plantenjacht de mooiste en opvallendste inzendingen zien, onder andere via Facebook, Vroege Vogels en tuintelling.nl.

Op www.plantenjacht.nl worden alle resultaten gedeeld, inclusief de bloeiende planten buiten tuinen.

Resultaten van eerder jaren lees je hier.

Met jouw hulp draag je bij aan een betere kennis van de natuur!