Rondje Pierswijk – Willemstad – Jonkersvaart (30 aug.)

Wandeling met IVN Westerkwartier e.o. en Het Groninger Landschap

Natuurgidsen van IVN Westerkwartier e.o. en Het Groninger Landschap maken elke dinsdagmorgen een stevige wandeling waarin er tijd is om af en toe stil te staan bij de mooie natuurschatten die onderweg te zien zijn. Elke week is er een ander wandelgebied. Soms gaan we carpoolend  naar een verdere plek.

Vandaag wandelen we een rondje via de Pierswijk, Willemstad, Jonkersvaart en terug door het Coendersbos.

De buurtschap Willemstad bestaat momenteel nog uit een 7-tal verspreid staande woningen en boerderijen. Er hebben vroeger minstens 25 woningen gestaan.
Veel woningen zijn een eeuw geleden geplaatst door de vereniging ‘Vlijtige Armoe’. De opzet van deze vereniging was om minder vermogenden, middels een speciale financiële regeling, vooruit te helpen. Door hard te werken konden zij een stuk land verwerven en in het bezit komen van een fatsoenlijke woning; een ‘wâldhuske’ in plaats van een ‘spitkeet’. Een klein aantal landbouwpercelen is nog altijd in beheer bij deze vereniging.
Willemstad ligt op een hoogte van 4.25 meter op het vroegere Linster heideveld.

De start is altijd om 9.30 uur vanaf het parkeerterrein bij het Coendersbos, Oudeweg 15 Nuis.

Iedereen is welkom.

Tot ziens op dinsdag.

Voor opgave en informatie kunt u terecht bij:
  Jannie Reinders         06 53972767          jg.reinders@hetnet.nl
  Renée van Winsen    06 20449763          reneevanwinsen@gmail.com