Waarnemingen

Rosse metselbij meest gezien bij insectenmuur.
Op zondag 22 april (Open Twiskedag) zoemde het rond de insectenmuur van de activiteiten. Omdat het Landelijk Bijentelweekend was, werd er deze dag informatie gegeven over het wel en wee van de solitaire insecten die de insectenmuur gebruiken. De aanwezigen zagen de hele dag door hoe Rosse metselbijtjes gangen inspecteerden, muurtjes metselden, nectar uit de paardenbloemen haalden, met stuifmeel de gangen invlogen. Veel gangen waren na deze dag dichtgemetseld. De Rosse metselbij met stip aan kop tijdens onze telling!tw-insectenmuur1

Neushoornkever
Op 19 juni 2017 vond Peter bij boerderij De Marsen in een emmer met wat plantenafval dit mannetje Neushoornkever.

kever op bladNeushoornkevers horen bij de familie van de Scarabeeën.
Volwassen exemplaren vliegen van juni t/m augustus, m.n. in de avonduren. Ze zijn een beetje onhandig met vliegen en botsen snel ergens tegenop. Waarschijnlijk is dit exemplaar op die manier in de emmer beland.
Mannetje heeft hoorn op de kop waarmee hij concurrenten omver duwt. Vrouwtje heeft een klein hoorntje op de kop.
Na de paring legt het vrouwtje haar eitjes in broeihopen, composthopen. Tussen dor, broeiend materiaal. Ook konijnenkeutels of koeienpoep ertussen, lusten ze graag.
Larven leven zo’n 3 jaar in de hopen afval. Ze lijken op engerlingen, de larven van andere kevers.
kever op blad