IVN Twiske
Insecten
zaterdag10jul2021

Eerste gast gearriveerd in insectenhotel

Op 8 juli werd de eerste waarneming gedaan van de behangersbij als gast in het insectenhotel.
tw-insectenhotel
Dit hotel staat sinds 28 mei in het sportpark van Landsmeer tegenover de tennisvelden van Heb Durf in de groenstrook tussen het bloemenlint. Dit bijzondere hotel verwacht jaarlijks honderden gasten. Bijzondere gasten, want het gaat om een hotel voor bijen en andere nuttige insecten.

Wethouder Mandy Elfferich: “ Landsmeer wil een groene gemeente zijn met aandacht voor duurzaamheid, milieu en natuur. Daarom steunt de gemeente het initiatief van IVN Twiske voor het plaatsen van een insectenhotel bij het bloemenlint dat vorig jaar in het sportpark is aangelegd. Beiden moeten zorgen voor meer biodiversiteit.”

Vrijwilligers van IVN hebben het insectenhotel vervaardigd met gebruikte materialen.

Insecten zijn belangrijk omdat ze zorgen voor de bestuiving van planten en gewassen. Zonder bijen hebben wij geen fruit en groente! De helft van de bijensoorten wordt met uitsterven bedreigd omdat ze niet makkelijk een nest en stuifmeel vinden. Een insectenhotel en het bloemenlint helpt ze daarbij. Een insectenhotel biedt solitaire bijen en andere insecten de mogelijkheid om eitjes te leggen in boorgangen in het hout.

De gemeente en IVN Twiske hopen dat het hotel de mensen in Landsmeer op het idee brengt om zelf ook de bijen en insecten een handje te helpen. Bijvoorbeeld in de eigen tuin insectvriendelijke bloemen te planten of te zaaien. Of door een klein insectenhotel te bouwen.

Kom en verwonder je over het werk van metselbij, behangersbij en de vele andere soorten die te gast zullen zijn in dit hotel.

Meer informatie over soorten is te lezen bij de werkgroep Insectenmuur/Insectenhotel op deze site en op www.nederlandzoemt.nl