Verslag van de Polderbendetocht op 22 november 2020: Paddenstoelen

We begonnen maar liefst met 18 kinderen bij het witte bruggetje in Gendt. Gelukkig was het droog, wel een klein beetje miezerig, maar met de oudste kinderen is dat geen enkel probleem.

Na een korte inleiding op het thema, kregen alle kinderen een blaadje en pen/potlood en de opdracht een paddenstoel te tekenen. Gewoon een ruwe schets, hoefde niet mooi. Klaar, stop hem in je zak. Daarna ontdekten we samen wat paddenstoelen eigenlijk zijn: de vruchten van schimmels en dat ze behoren tot het rijk van de schimmels. Het zijn dus geen dieren en ook geen planten.Paddenstoelen polderbendeDaarna liet Henny 2 kaarten met paddenstoelen zien en de kinderen moesten zeggen welke paddenstoelen waren. Dat was best moeilijk, want er stonden allerlei vormen en kleuren op de kaarten. Uiteindelijk bleek dat er maar 1 foto opstond van een mos soort, die dus geen paddenstoel was. Nou dat was een verrassing voor de meesten. Daarna vertelde Henny dat ze 36 verschillende soorten had gevonden in de polder en ze daagde de kinderen uit om vandaag meer soorten te vinden, want kinderen kunnen immers beter kijken. (dat is tenminste onze ervaring). Met zoekkaarten van paddenstoelen in het gebied in de hand gingen ze op zoek en in korte tijd werden er al heel wat gevonden. De kleinste is zo groot als een speldenknop. Seth zou de score bijhouden, want iedereen wilde er meer dan Henny vinden.

Lees het hele verslag:  verslag polderbende 22 november 2020