Werkgroep insecten aug-sept '22

Zoeken in weer en wind

Afgelopen maand heeft de insectengroep twee heel verschillende weertypen gehad tijdens de wandelingen op de zondagochtend.

Onze eerste wandeling langs de hertogswetering in Oss was fris en winderig en op het eind zelfs met een beetje miezer. Een trui was dus geen overbodige luxe.

De wandeling van afgelopen zondag bij Seldensate in Berlicum was ondanks een vroegere start dan normaal heet en zonnig.

Hoewel warm en zonnig weer ideaal insectenweer is, is het zeker niet zo dat koel weer niet de moeite waard is. Ik heb afgelopen maand geleerd dat je door goed en slim te kijken toch heel veel kan vinden op een winderige dag. De meeste insecten zullen op een koele winderige dag een beschut plekje opzoeken. Het is dus de moeite waard om de luwte op te zoeken. Hier kan je in de struiken vanalles vinden dat je normaal vliegend vindt, zoals juffers, libellen en vlinders. Extra leuk is dat ze als het koel is insecten wat trager zijn waardoor je ze rustig kan bekijken. Wat ik zelf ook erg leuk vind is dat je door echt in de struiken te zoeken dingen vindt waar je normaal aan voorbij loopt. Neem bijvoorbeeld deze Vierpuntsierblindwants een prachtige wants die een kleine cm groot is. Deze wants is op de zandgronden in nederland heel algemeen maar je ziet hem makkelijk over het hoofd door zijn geringe maat. (Foto: Ilona)

WantsOp een hete zonnige dag als afgelopen zondag lang de Aa op Seldensate vliegt er zoveel rond dat zoeken niet nodig is. We hebben dan ook een mooie verscheidenheid aan soorten gespot zoals een grote groep Weidebeekjuffers die boven de beek vlogen. Maar ook echte libellen waren ruim vertegenwoordigd. Kortom het waren weer twee zeer geslaagde wandelingen deze maand.

Mee op pad met ons? De agenda:

Op 28 Augustus om 10:30 hebben we een wandeling in het Wijboschbroek, Steeg, Schijndel. Na de brug over de Zuid-Willemsvaart 1e weg rechts parkeren.

Op 11 September om 10:30 hebben we een wandeling in de Hemelrijkse Waard, Pastoor van Weerdtstraat/Lithoijensedijk, Teefelen.

Wie interesse heeft in een van onze wandelingen mag zich melden bij Sandra Houben via ivnoss.vlinder@gmail.com. Dan zien we je graag bij onze volgende wandeling.

Verder hebben ook wij een kraam tijden het Fête de la nature tijdens is weekend van 2 tot en met 4 September. Met daarin veel meer informatie en leuke activiteiten rondom insecten ook voor de jeugd hebben we hier activiteiten.