Atalanta?! Hoe schrijf je dat!?

Een paar maanden geleden hebben we het in deze nieuwsbrief al eens over het project in de vlinderstraten gehad. Maar het leek ons leuk om Ellen zelf ook haar verhaal te laten vertellen, dus bij deze.

Vlinderstraat
Ik woon in de Atalantastraat. Hoe schrijf je dat? Dat wordt zo vaak gevraagd als ik mijn straatnaam moet noemen. Ik vertel iedereen dat het een vlinder is. Nog wel de meest voorkomende vlinder van Nederland! Blijkbaar wordt ie ook de admiraalvlinder genoemd.
In april 2021 hoorde ik van onze wijkcoordinator Marie-Claire van de Wiel van Noord-West (Ussen) dat een mevrouw uit de flat Bosbes het zo’n mooi idee vond om foto’s van alle vlinders van de Vlinderwijk naast het straatbordje te plaatsen.
Mijn buurman Mark Schroder en ik vonden dat ook. Op datzelfde moment zag ik een winactie van Velt Biologische bollen om 1200 bloembollen te ontvangen voor een buurtproject.Bollen planten voor vlindersnelwegSamen met Sandra Houben de kersverse opvolger van Cun van onze Osse IVN Vlinderwerkgroep en Kars Veling van de Vlinderstichting zijn Mark en ik aan het werk gegaan met ideeën om meer insecten en vlinders aan te trekken onder de hoogspanningskabels op Ussen… en in de toekomst voor de nieuwe wijk die er gebouwd gaat worden in West, richting Geffen.
We hebben in eerste instantie een veldje in onze straat aangelegd met de gewonnen bloembollen en ingezaaid met wildebloemenzaad.

Honeyhighway
We willen een “honeyhighway” gaan creëren waar insecten lekker kunnen doorvliegen, bestuiven, eitjes leggen en verpoppen. De enthousiaste stagiaires van de Vlinderstichting hebben nog meer leuke ideeën voor onze wijk voor kinderen, ouderen en onder andere QR-codes en uiteraard foto’s van de vlinders. Ook als mensen planten, zoals lavendel, vlinderstruiken, herfstasters uit hun tuin willen verwijderen komen Mark en ik graag struikroven.Honingsnelweg Oss
Nieuwe soort
Zelf heb ik een nieuwe soort vlinder leren kennen: de straat Wapendrager hoorde ook bij onze Vlinderstraten. Ik wist niet dat het een vlinder was. Na onderzoek blijkt dat de berk de waardplant is voor deze mooie dagactieve nachtvlinder. Een prachtjuweel dat eruit ziet als een afgebroken berkentakje!