IVN natuur in Amsterdam
Insecten
woensdag28feb2018

Petitie totaalverbod neonicotinoïden

In de derde week van maart stemt de EU opnieuw over een definitief verbod voor buitenteelten voor de neonicotinoïden: clothianidin, imidacloprid, thiamethoxam. Steun de bij, Nederland gifvrij startte een petitie en wil dat Nederland stemt voor dit verbod. Hiermee beschermen we niet alleen de bijen, maar ook onze eigen gezondheid en de vitaliteit van onze leefomgeving.

Het is code 'rood' voor de 360 soorten wilde bijen die in Nederland leven. Recent onderzoek laat zien dat in de afgelopen 27 jaar de vliegende insecten met 75% zijn afgenomen. Naast het verdwijnen van voedsel en nestgelegenheid voor insecten spelen het gebruik van herbiciden en insecticiden in de landbouw hierin een cruciale rol.

Insecten zijn enorm belangrijk voor het leven op aarde. Zij zijn de bestuivers van 80% van de wilde planten en vormen de voornaamste voedselbron voor vogels en veel zoogdieren. Insecten zijn ook onmisbaar voor de bestuiving van onze voedselgewassen. De consequenties voor de natuur en voor ons zelf zijn nauwelijks te overzien. Daarom: teken de petitie!

Foto: Pixabay