Leden aan het woord: Iris Poels

Amsterdam 26 mei 2022

LutkemeerpolderIVN-er Iris Poels zet zich in voor het behoud van de vruchtbare grond van Lutkemeerpolder.

Iris, waarom zet jij je zo in voor de Lutkemeer Polder?

“De 43 hectare polder met grote ecologische waarde: daar wil je nu toch geen distributiecentrum bouwen? Het tegendeel is waar, aldus Iris. De Gemeente Amsterdam heeft een bouwvergunning afgegeven aan een distributiecentrum van 55 duizend vierkante meter. De polder zal dan verwoest worden door graafmachines, waardoor vruchtbare kleigrond die geschikt is voor biologische voedselproductie verandert in een grauw bedrijventerrein.”

Als alternatief voor deze “”grijze verdozing” van de Lutkemeerpolder is Voedselpark Amsterdam opgericht. Een plek waar stad en land samen komen én betaalbare, gezonde voeding voor alle Amsterdammers geteeld kan worden.

Dit is onze kans om een groen stuk Amsterdam te behouden voor de toekomstige generaties. Om er een plek van te maken waar stadsboeren ons eten verbouwen op de meest vruchtbare grond van Amsterdam. Een plek waar iedereen kan recreëren en leren. En waar we werken aan een echt groene, duurzame economie.

Helaas ziet de Gemeente Amsterdam de noodzaak van behoud van de polder, nog steeds niet in. “Daarom blijf ik me daarvoor inzetten”, zegt Iris. Het blijft politiek een lastig dossier, terwijl Voedselpark Amsterdam juist verschillende ambities samenbrengt: lokale voedselproductie, burgerinitiatieven, klimaat en voedselzekerheid.

Duizenden Amsterdammers ondersteunen de crowdfunding van Voedselpark Amsterdam. De teller staat na 4 maanden op ruim 4 ton,  burgercoöperatie Land van Ons [redactie: een burgercoöperatie die samen landbouwgrond aankoopt om de natuur en het landschap te herstellen] is ingestapt en er is steeds meer steun vanuit Amsterdamse organisaties en bedrijven. Een groeiende groep Amsterdammers geven dit stukje polder een stem en vechten om het in leven te houden. En de bulldozers te stoppen. En dit kunnen zij niet alleen.

Bijna iedere zondag van 13.00-15.30 uur organiseren vrijwilligers bij ecologische boerderij De Boterbloem activiteiten over landbouw, duurzaamheid en biodiversiteit.

De volgende activiteit is op zondag 5 juni om 13.00 uur en leer over “Stadstuinieren voor meer vlinders” door Nicky Castricum van Mot in Mokum.

Steun Voedselpark Amsterdam en help mee

Wil je als IVN’er ook iets organiseren op de boerderij en mensen kennis laten maken met stadsnatuur neem dan contact op met Iris!

Wil je meepraten over het belang van een voedselpark voor Amsterdam en Iris (en vrijwilligers van Voedselpark Amsterdam) een hart onder de riem willen steken, kom dan op donderdagavond 2 juni om 20.00 uur naar Pakhuis de Zwijger. Tijdens deze avond komen pioniers en kunstenaars aan het woord en gaan ze op zoek naar een antwoord op de vraag: Welke ruimte kan de gemeente maken voor iedereen die de polder groen wil houden door er een Voedselpark van te maken?

En mocht je in een hele gulle bui zijn en het Voedselpark of boerderij De Boterbloem willen steunen, dat kan via www.voedselparkamsterdam.nl
of www.ecoboterbloem.nl.

Lutkemeerpolder