IVN natuur in Amsterdam
Vogels
vrijdag23sep2022

Dag van de Trekvogel

Vanaf eind augustus tot in november vindt een van de meeste spectaculaire natuurfenomenen plaats. Namelijk de vogeltrek. Het gaat hier om de najaarstrek waarbij de piek begin oktober ligt. Daarom is 8 oktober uitgeroepen tot de Dag van de Trekvogel. Miljoenen vogels maken zich op voor een reis van soms wel duizenden kilometers. Veel vogels trekken van ons land naar het zuiden. Zo ook onze nationale vogel, de grutto. De grutto overwinterd in zuidwest Europa en west Afrika. Ze kunnen een non-stop vlucht van wel een paar duizend kilometer maken. Een indrukwekkende prestatie. En zo zijn er vele trekvogels die meedoen aan dit spektakel. Buiten dat er vogels wegtrekken, komen er weer nieuwe soorten vanuit het noorden naar ons land om hier te overwinteren. Vogels zorgen voor voldoende vetreserves en hun lichaam is volledig aangepast op deze verre reizen.

De trek kan erg gevaarlijk zijn. Vooral de mens en menselijke activiteiten vormen een groot obstakel voor trekkende vogels. De dag van de trekvogel wil hier aandacht voor vragen. Soms krimpen of verdwijnen belangrijke broedgebieden of overwinteringsgebieden. In sommige landen wordt er op trekvogels gejaagd en soms worden ze zelfs gegeten.

Dit jaar is het thema van de Internationale dag van de Trekvogel lichtvervuiling. Kunstlicht neemt wereldwijd toe en heeft negatieve gevolgen voor trekvogels. De vogels kunnen zich niet meer oriënteren of hun biologische klok raakt in de war. Met deze dag wil de organisatie aandacht vragen voor dit probleem en oproepen om lichten in gebouwen te dimmen tijdens de trek.

Meer informatie vindt je op: https://www.worldmigratorybirdday.org/