IVN Helden e.o.
Bloemen & Planten
maandag26sep2016

Jaarverslag florawerkgroep 2016

Regelmatige deelnemers aan de activiteiten waren:
Peter Maessen (Grashoek), Jos Hunnekens, Wim Maassen, Jan Stevens, Corry Joosten, Riet van de Heuvel en Toos Wilms.
Tijdens de inventarisaties waren er ook incidenteel andere leden. Misschien zijn zij nu ook enthousiast over de inventarisaties.

In het voorjaar werden het Vlakbroek en de Kwistbeek bezocht. Deze twee natuurgebieden zijn vlak na elkaar ontwikkeld. We neigen er steeds naar om deze gebieden met elkaar te vergelijken.
In juli bezochten we de Scherliet / Kwakvors, het Berckterveld en de Snep. De Scherliet / Kwakvors en de Snep zijn beide zeer kostbare, maar kwetsbare gebieden en in beheer bij Staatsbosbeheer. Het waren weer mooie ontdekkingen die we deden. Het bezoek aan het Berckterveld was bedoeld als algemene programma activiteit. Omdat er niet veel deelnemers waren buiten de gebruikelijke florawerkgroepleden hebben we de wandeling tussen Baarlo en Hout Blerick ook benut om te inventariseren. De wereld aan de Maaskant is helemaal anders dan op de moeras- en zandgronden van voormalige gemeente Helden. We zagen een prachtige bloemenzee. Augustus was de maand waarin we de infiltratievijver op Zelen en het ven bij LOG De Horsten bezochten. Bij de infiltratievijver wordt duidelijk dat infrastructuur, recreatie en natuur soms wonderlijk mooi samen kunnen  gaan.  Het sluitstuk van ons programma was het bezoek aan en de Wandeling Ingendael en Kindervallei op 3 september. Als je de inventarisaties wilt inzien, Dan kan dat binnenkort op de vernieuwde website van IVN Helden onder het besloten deel