Geocaching IVN Helden Opdracht 2

2                  51.31789         6.01718

(On)kruid.

Vervelend, mooi of lekker?

Soms kan onkruid heel vervelend zijn! Onkruid zijn dié plantjes die op een plek groeien waar je ze niet wilt hebben. Ze zijn spontaan in je tuin, pot of bak gekomen en je hebt ze niet zelf gezaaid. Op sommige plekken staan deze plantjes te dicht op je gezaaide plantjes en nemen ze voeding, water en licht weg voor de groenten. Daarom haal je ze weg.

Herkennen, bekijken, besnuffelen en proeven

Met behulp van de zoekkaart leer je allerlei planten herkennen en welke planten eetbaar zijn en welke delen voor verwerking in de keuken geschikt zijn. Deze folder (2014) beschrijft onder andere eetbare planten die voorkomen aan

ivn_drvu_-_folder_excursie_eetbare_planten_.pdf

De bekendste onkruidsoorten zijn: gras, kweekgras, heermoes, zevenblad, paardenbloem, brandnetel en madeliefje. Heb je wel eens gehoord van deze namen? Zoek ze anders eens op?!

Onkruid is vervelend als ze te dicht bij je groenteplantjes staan. Maar onkruid is ook heel belangrijk voor onze insecten! Zo zijn er allerlei vlinders die hun eitjes leggen in bijvoorbeeld de brandnetelplant. Dus als onkruid niet in de weg staat, dan kun je ze beter laten staan.

Bron:

https://www.ivn.nl/zaaiplezier/nieuws/onkruid-onkruid-onkruid en

Ook in jouw tuin of woonomgeving zijn er (on) kruiden. In het kastje ligt een zoekkaart stoepplantjes voor jou. Kijk eens of jij deze planten de komende tijd kunt vinden?

Stuur  foto’s van alle stoepplantjes op de kaart die je gevonden hebt naar jongerenwerkgroep@ivnhelden.nl De maker van de mooiste foto krijgt een leuke attentie.

Neem de zoekkaart mee en ga naar de volgende geocach:

51.31478         6.01545

PS: Wist je dat er een florawerkgroep is bij IVN Helden e.o.  Deze werkgroep verkent ieder jaar diverse natuurgebiedjes in Peel en Maas.

Er is ook een kruidenwerkgroep is bij IVN Helden e.o.  Deze werkgroep onderzoekt hoe je kruiden kunt klaarmaken om te eten en te drinken.

Is het kastje bijna leeg? Meld het even bij jongerenwerkgroep@ivnhelden.nl.