Geelgerande Watertor

Wist je dat - De geelgerande watertor

Wie kent hem niet, de Geelgerande Watertor. Een gevreesde zorro onder de waterdiertjes. Zo jaagt hij op diverse soorten vissen, maar ook op insecten en kleine amfibieën. Het is dan ook niet gek dat hij ook de watertijger wordt genoemd.

Met zijn omvang die tot 3,5 centimeter kan oplopen, is dit beestje verder ook een opvallende verschijning. In Nederland in België behoort hij tot de grootste kevers. Verder kan hij naast zwemmen ook nog lopen en vliegen.

Lopen is echter puur en alleen bij ‘gebrek aan beter’, aangezien de pootjes van de waterkever fungeren als een soort zwemarmen. Vliegen gebeurt op langere afstanden en veelal ’s nachts. De vleugels van de kever bevinden zich onder een soort waterdicht pantser. Dit pantser kan worden opengeklapt waardoor de vleugels vrij komen. Vliegen is een methode voor de waterkever om op zoek te gaan naar een nieuwe waterbron als de oude waterbron uitgeput is.

Ook het vliegen blijkt wel een uitdagende activiteit, aangezien de waterkever vooral weerspiegelingen onderscheidt. Zo kan het zijn dat hij denkt een vijver gevonden te hebben, maar dat hij in werkelijkheid op een raam belandt.

Niet alleen de kever, maar ook zijn larven zijn gevaarlijk. De larven bijten hun prooi en pompen deze met behulp van hun gifkaken vol met enzymen. Hierdoor lost de prooi van binnenuit op en wordt het mogelijk voor de larven om de prooi van binnenuit op te zuigen.

Al met al is de geelgerande watertor een interessante multitasker. Probeer hem maar eens uit je vijver te houden.