IVN Apeldoorn
IVN
woensdag28okt2020

Ben jij de nieuwe secretaris of voorzitter voor IVN-Apeldoorn?

Binnenkort verstrijkt de zittingstermijn van onze secretaris. Ook is er inmiddels alweer bijna een jaar een waarnemend voorzitter. Het wordt dus tijd voor invulling van beide functies.

Voel jij je betrokken bij natuur- en milieueducatie en heb je enige ervaring in het leiding geven aan vrijwilligers lees dan verder.

Werkzaamheden en tijdbesteding.

Beide functies geven je de mogelijkheid om:

  • Op informele wijze samen te werken met IVN leden in een actief bestuursteam.
  • Zelf verder invulling te geven aan de functie.
  • Betrokken te zijn bij de vereniging en natuureducatie in het algemeen.
  • Mensen te leren kennen en je netwerk uit te breiden.
  • Zinvol bezig te zijn en iets terug te doen voor de maatschappij.
  • Je verder te ontwikkelen, nieuwe ervaringen, vaardigheden en kennis op te doen.

Taakomschrijving secretaris

  • Verzorgt de inkomende en uitgaande correspondentie van het af­delingsbestuur; (95 % via e-mail. Gemiddeld komen er 5 mails per dag binnen, intern en extern)
  • Maakt agenda en verslag van bestuurs- en algemene ledenvergaderingen. (Het bestuur overlegt 1x per maand. 2x per jaar ledenvergadering en werkgroepenoverleg)
  • Is verantwoordelijk voor het secretariaatsarchief van de afde­ling. (voornamelijk digitaal)
  • Stelt het jaarplan en jaarverslag samen in overleg met de bestuursleden en werkgroepen; (1x per jaar)
  • Stelt in overleg met de voorzitter de agenda op voor verga­de­ringen en verstuurt de uitnodigingen;
  • Houdt de centrale agenda bij (evt uit te besteden)
  • Onderhoudt het Handboek voor IVN Apeldoorn
  • Is verantwoordelijk voor de ledenadministratie van de afde­ling (dit kan evt worden gedelegeerd aan een aparte, nieuw te werven functionaris).
  • Onderhoudt samen met de voorzitter de externe contacten, zoals met KNNV, gemeente Apeldoorn, IVN Regio en Landelijk. Is contactpersoon naar één of meer werkgroep(en);

Taakomschrijving voorzitter

  • Behartigt de algemene gang van zaken in de afdeling.
  • Geeft leiding aan de bijeenkomsten van het bestuur, werkgroepenoverleg en ledenvergadering.
  • Bereidt - samen met de secretaris - bestuurs- en ledenvergaderingen voor en zit deze voor.
  • Onderhoudt de interne en externe contacten. Is contactpersoon naar één of meer werkgroep(en).

Benodigde tijd (voor beide functies)

Voor beide (vrijwilligers) functies geldt in principe een termijn van 3 jaar, met de mogelijkheid van herverkiezing voor een 2e termijn.

Tijdbeslag is wisselend en afhankelijk van de wensen en mogelijkheden. Reken op gemiddeld 1 uur per dag, voor de dagelijkse werkzaamheden. Incidenteel is wat extra tijd nodig, b.v. voor het maken van jaarplan en jaarverslag.

Er is maandelijks een bestuursoverleg op een avond. Deze vervalt indien er onvoldoende bespreekpunten zijn. 2x per jaar wordt een ledenvergadering en werkgroepenoverleg gehouden. Incidenteel kan er een extra overleg worden gehouden.

Voor beide functies geldt bovendien: je kunt er net zoveel van maken als je zelf wilt of kunt.

Meer informatie op www.ivn.nl/afdeling/apeldoorn/wegwijzer-organisatie-en-beleid-ivn-apeldoorn

Wil je meer weten over deze functie of heb je belangstelling, neem dan contact op met Hans Hogenbirk (voorzitter@ivn-apeldoorn.nl) of Hein Hillen (secretaris@ivn-apeldoorn.nl)