IVN Amstelveen
Natuur in de Buurt
vrijdag26jun2020

Vliegen in het Amsterdamse Bos

Buitenluchtexpositie op het Vogeleiland

‘Zie je ze vliegen?’ is de titel van de openluchtexpositie met schitterende close-upfoto’s van vliegen die voorkomen op het Vogeleiland, een natuurtuin in het Amsterdamse Bos. De foto’s worden getoond op de plek waar fotograaf Jur Heijnen ze heeft gefotografeerd, zodat de kans groot is dat de bezoeker ook levende exemplaren van de vliegen kan waarnemen. De expositie is van 1 juli tot 1 november 2020 te zien op het Vogeleiland.

In het Amsterdamse Bos zijn eikenprocessierupsen. Er worden veel ruspennesten weggezogen. Maar ze allemaal weghalen gaat niet lukken. Hou hier rekening mee als je de tentoonstelling gaat bezoeken.

Het Vogeleiland, niet ver van de Geitenboerderij, is een natuurtuin die bestaat uit een verzameling minibiotopen. Heuvel-, riet-, moeras- en boslandschappen zijn hier in het klein terug te vinden. Elk landschap kent eigen bloemen en planten en dus ook hun eigen bewoners. Vogels en eekhoorns in de bomen, een enkele haas op de heuvelrug, kikkers in het riet en insecten op de bloemen en planten.

Fotograaf Jur Heijnen heeft hier de afgelopen zeven jaar insecten gefotografeerd. Voor deze expositie maakte hij een selectie uit zijn verzameling foto’s van vliegen: van slakkendoders en spillebeenvliegen tot het knuppeltje en de korsetzweefvlieg. De prachtige macro-opnamen worden getoond op de plekken waar Heijnen zijn foto’s maakte en zijn steeds voorzien van een korte beschrijving door de fotograaf zelf.

‘Zie je ze vliegen?’ biedt een rondgang langs 19 fascinerende foto’s over een minder bekend pareltje van het Amsterdamse Bos, het veelzijdige Vogeleiland. Met zijn afwisselende landschappen is hier ook voor kinderen veel te beleven en de expositie is ook een soort speurtocht: vind alle vliegen!

Kijk voor de locatie van het Vogeleiland op