Hoogeveen
Biodiversiteit
vrijdag15feb2019

Tiny Forest in Hoogeveen

Zonnige vrijdag 15 februari. Dit heerlijke weer maakte het feest nog mooier. Het eerste Tiny Forest in Hoogeveen is een feit. Vier groepen bovenbouw van obs de Schuthoek hebben samen met een aantal IVN vrijwilligers 900 boompjes geplant. Er werd gefilmd en geïnterviewd en keihard gewerkt door iedereen. Een Tiny Forest is een dichtbegroeid inheems bos ter grootte van een tennisbaan waar buurtbewoners de Nederlandse natuur kunnen ontdekken. Bovendien levert een klein bos een positieve bijdrage aan de biodiversiteit, luchtzuivering, waterberging en CO2-opslag. Zo’n klein bos klinkt misschien niet zo indrukwekkend maar kan een enorme impact maken op de biodiversiteit en de gezondheid van de omgeving. Door allerlei soorten bomen aan te planten worden er namelijk ook allerlei soorten insecten en vogels aangetrokken. Al die planten, insecten en vogels trekken weer enthousiaste mensen aan. Een Tiny Forest geeft mensen de kans om de natuur in hun eigen leefomgeving te ontdekken en daarover te leren. Bovendien vergroot de aanleg van Tiny Forests de waterbergingscapaciteit, verbetert het de luchtkwaliteit en gaat het hittestress tegen. Als klap op de vuurpijl heeft een klein bos een positief effect op de gezondheid: meer natuur in de buurt kan zorgen voor minder stress en stressgerelateerde klachten. IVN zegt tegen de gemeente 'Waar gaan we nog meer Tiny Forest inrichten? Kom maar op met de locaties.’

IVN Hoogeveen Tiny ForestIVN Hoogeveen Tiny ForestIVN Hoogeveen Tiny Forest