Hoogeveen
Insecten
woensdag23mei2018

Libellen komen ook jagen in de achtertuin

Nu het weer wat warmer wordt, kan je in de juiste omgeving libellen en waterjuffers zien. Ze leven enkele jaren als larve onder water, waarna ze uitsluipen op een plantenstengel. Vanaf mei kan je met een beetje geluk een leeg omhulsel vinden langs de waterkant, het larvenhuidje. In het zonnetje blijft de libel een tijdje lekker warm zitten om op te drogen. De vleugels lijken van plastic, zo glimmen ze. Op zo’n moment kan een fotograaf erg dichtbij komen, omdat de libel dan nog niet kan vliegen. Tijdens ons weekend in de Weerribben konden we in een kano minutenlang blijven kijken naar een libel
die zijn ogen ging schoonpoetsen en bloed aan het rondpompen was. Met rietstengel en al voer hij met ons mee, tot hij wegvloog. Een leuk filmpje heb ik als aandenken bewaard.
De libel van de foto is op jacht. Vanaf een takje spieden twee grote beweeglijke ogen de omgeving af naar insecten. Al van verre zag ik deze kleine ‘helikopter’ rondvliegen in mijn achtertuin. Door dichterbij goed naar vorm en kleur te kijken, kon ik deze korenbout benoemen. Een platbuik is ook duidelijk herkenbaar aan de vleugels. Het valt nog niet mee om een mooi plaatje te maken met mijn mobieltje, ook al blijft dit vrouwtje geduldig voor mij zitten. Zolang ik niet in haar zon ga staan, vindt ze alles best. Gelukkig kan ik in dit digitale tijdperk meteen zien, dat blaadjes en grassprietjes op de achtergrond het beeld van deze libel verstoren.
Even scherpstellen en een egale achtergrond zorgen voor een redelijk resultaat, al zeg ik het zelf. Met een App van Obsidentify kan iedereen dan zelf even opzoeken welke naam het beestje heeft. Maar het allerleukste blijft toch het kijken naar het gedrag.

Verschil libellen en juffers

De laatste weken vliegen wel meer ‘helikoptertjes’ rond in mijn tuin. De dunne felblauwe zijn waterjuffers. Los van hun slanke figuur zijn ze duidelijk te onderscheiden van libellen als ze stilzitten. Waterjuffers vouwen hun vleugels naar achter, libellen houden de vleugels wijd uitgespreid. Een weidebeekjuffer, op zoek naar een vrouwtje, maakt hierop een uitzondering. Vanaf een strategische plek langs het water spreidt het mannetje herhaaldelijk zijn zwartgevlekte vleugels en voert met zijn felblauwe lijf een verleidelijk schouwspel op. Soms zie je meerdere mannetjes druk in actie om vrouwtjes te versieren. Het jachtseizoen is weer geopend. Wie weet zie je ook stelletjes in een tandem rondvliegen. Veel plezier!

IVN Hoogeveen Marian Brouwer platbuikTekst en foto platbuik: Marian Brouwer