Hoogeveen
Insecten
donderdag07jun2018

Eikenprocessierups in 2018

Zoals jullie misschien al gezien of gelezen hebben is het dit jaar weer een jaar waarin de eikenprocessierups massaal voor komt op alle soorten eiken. Het blijk dat de winter geen invloed op de eitjes heeft gehad en dat het koude voorjaar geen slachtoffers kent. De rupsen zijn op dit moment in een 5e vervelstadium en hebben dus veel brandharen bij zich en kunnen dus zorgen voor jeuk bij mens en dier. Door het warme weer van de afgelopen weken zitten de vervellingnesten hoog maar ook op de grond tegen een eikenboom aan, dus uitkijken met maaien of snoeien als er een nest zit.IVN Hoogeveen Johan Scheeres epr

IVN Hoogeveen is bezig geweest met de natuurlijke bestrijding van de eikenprocessierups door het ophangen van nestkasten en zorgen dat er meer bloemrijke bermen komen om natuurlijke vijanden te lokken, maar het lijkt soms een lange weg. Kijk bijvoorbeeld eens naar de weg Nijstad een rij eiken tussen de weg, fietspad en kanaal met daaronder een mooie bloemrijke berm, en toch bijna in iedere boom een nest eikenprocessierupsen.

Vorig jaar waren hier bijna geen eikenprocessierupsen te vinden, de gemeente heeft toen gespoten met nematoden, een aaltje wat de rups op eet, maar dit jaar is dit niet gedaan.

Wat gaat er mis? Dat blijft voorlopig nog even een vraag.

Er waren dit jaar al vroeg veel plaagrupsen in diverse soorten bomen. Goed voor de vogels maar het geeft wel een raar beeld van een boom als hij onder het spinsel zit of dat er geen blad meer aan zit.

IVN moedigt dan ook iedereen aan om nestkasten voor vogels en vleermuizen op te hangen en zaai of plant je tuin in met wilde bloemen die hier in de vrije natuur ook voorkomen zodat de eikenprocessierupsen wat minder worden.

PS: Pas op voor nesten, laat ze met rust, de brandharen zijn echt gemeen.

IVN Hoogeveen Johan Scheeres eprIVN Hoogeveen Johan Scheeres eprIVN Hoogeveen Johan Scheeres rupsTekst en foto's: Johan Scheeres

Wij bij IVN Hoogeveen weten inmiddels dat er vogels zijn die de rupsen eten. Heel veel rupsen! En daar waar meer nestkastjes hangen, dat de hoeveelheid eikenprocessierupsen behoorlijk afneemt. Wij hebben nestkastjes! Nu zoeken wij helpende handen.
Wie wil helpen om bijvoorbeeld aan de Griendtsveenweg in de eiken om de 20 tot 30 meter een nestkastje te hangen en dan elk jaar de nestkastjes schoonmaken? Wie helpt ons binnen de bebouwde kom met de nestkastjes! IVN heeft samen met de gemeente Hoogeveen het 'Vogelvriendelijk project' om de epr een halt toe te roepen! Wij zoeken jou. Geef het door, zegt het voort! Samen kunnen we dit oppakken.