Heuvelrug en Kromme Rijn
Vogels
maandag20mei2019

Vroege vogelzang en -roep

Op tweede paasdag 22 april jl. organiseerde onze IVN-afdeling een vroege vogel wandeltocht in het gebied Sterkenburg in het Kromme Rijn gebied. Voor wie spijt heeft dat zijn warme bed toch lekkerder was, hieronder een indruk van wat het gebied Sterkenburg te bieden heeft.

Onze voorwandelpret was al uitstekend omdat wij, Mark en ondergetekende, een week eerder al de kleine bonte Specht hoorden roffelen. Deze wandeling liepen we met enkele mensen die goed bekend zijn met Sterkenburg. Belangrijke kenmerken van het gebied: een grote variëteit van nattere gedeeltes, open water, zichtlijnen, bosslootjes, essenbos en (monumentale)  bomen.

De kleine bonte specht hebben wij ook tijdens de wandeling gehoord. Met zo’n 7 actieve deelnemers hebben wij een mooie wandeltocht  gemaakt in dit afwisselende gebied met veel bekende bosvogels, maar ook vogels van open graslanden,  struwelen en kreupelhout. Daarbij werden de beloofde paaseitjes uitgedeeld.

Een mannetje paapje was een leuke waarneming, een paar roodborsttapuiten, een spotvogel heb ik niet met zekerheid kunnen vaststellen. Als goede IVN-ers hebben wij ook gelet op andere bijzonderheden als schuurplekken van reeën, bloemsoorten en een broedhoop voor ringslangen.

Vogelzang  dient voor twee 'vogelzaken': territoria (aanduiding en verdediging) en de roep om een vrouwtje. Vogelroep kan veel verschillende betekenissen hebben zoals: lokroep, trekroep (tijdens het vliegen), bedelroep van jonge vogels, algemene alarmroep of een waarschuwingsroep voor soortgenoten bij gevaar. Als vogels in de rui zijn, na de broedperiode, wordt het veel stiller. Roepgeluiden hoor je het gehele jaar door, zanggeluiden eigenlijk alleen tijdens de broedperiode. Het roffelen van spechtensoorten hoort hier bijvoorbeeld ook bij.

Al met al een geslaagde vroege wandeling met veel leuke waarnemingen, voor herhaling vatbaar!

Tekst: Geert Kuitenbrouwer