Hengelo
Vogels
zaterdag08jun2019

5 jonge torenvalken

In de week van 5 juni zijn in een nestkast in het Beleefbos 5 jonge torenvalken gezien.

Papa of mama torenvalkPapa of mama torenvalk is er maar druk mee, met 5 jongen voeden en de fotograaf in de gaten houden.

Weer jonge Torenvalken grootgebracht in Beleefbos Weusthagpark!

Voor het derde jaar op rij heeft er een Torenvalkpaartje jongen gekregen en grootgebracht in het Beleefbos van het Weusthagpark. In 2015 is er in samenwerking met IVN afdeling Hengelo en de Biologische moestuinvereniging door de Boomploeg van de gemeente Hengelo in een hoge Populier een nestkast voor Torenvalken opgehangen. In 2017 is de nestkast door een Torenvalkpaartje in gebruik genomen en zijn er vijf jongen grootgebracht. In 2018 zijn er vier jongen grootgebracht en nu weer vier?/vijf? jongen. Voor een Rode lijstsoort (zeldzamer wordend) een echt succes dus!
Vanmiddag zouden de jonge Torenvalken geringd worden, maar het bleek dat de jongen hier toch al te groot voor waren, ze staan op uitvliegen. Van de jongen die er zijn gezien is inmiddels al een jong uitgevlogen, een tweede jong is al tussen de ernaast staande bomen heen en weer aan het vliegen, en de laatste twee jongen zijn op de nestkast druk aan het oefenen. De jongen zullen nog enkele weken in de omgeving gevoerd blijven worden door hun moeder, maar over niet al te lange tijd zullen de jongen op zoek gaan naar hun eigen leefgebied. Wellicht komen ze ooit weer terug naar het Weusthagpark! (Tekst Walter van Dijk)