Seniorenwandeling: Vlindersafari in Gemert (15 mei 2018)

Setty Vos was weer iets leuks in de regio op het spoor gekomen en nam ons mee naar Gemert waar al weer 5 jaar een heuse tropische vlindertuin is te vinden. Een uit de hand gelopen hobby denk je, maar als je ziet met hoeveel deskundigheid alles is samengesteld en wordt getoond dan merk je meteen dat er hier een professional achter staat. Exotische vlinders houden is namelijk aan allerlei regels gebonden.

De grote kassen  moeten een tropisch klimaat hebben qua temperatuur en plantengroei. De tropische vlinders hebben deze planten nodig om hun eitjes op af te zetten. De rupsen die daar dan uit komen, leven van de bladeren van tropische planten voordat ze  in  een cocon aan een takje gaan hangen en dan, na een periode, als vlinder tevoorschijn komen.

De tuin bestaat dus 5 jaar waardoor wij ook extra feestelijk ontvangen werden met een heerlijke vlaaipunt.

Een rondleidster van de Vlindersafari  vertelde ons over de verschillende vlinders die er te zien zijn, onderverdeeld in dagvlinders  en nachtvlinders. Op het ogenblik hebben ze wel 50 verschillende soorten. Degene die duidelijk te zien zijn, zijn natuurlijk de dagvlinders met bijzondere namen maar vooral met mooie opvallende kleuren en tekeningen. Ook liet zij enkele cocons zien die verschillend in grootte en materiaal waren en gaf daarbij de uitleg. Één cocon, bruin, zo groot als een kippenei met een klein gaatje werd doorgegeven en plots bewoog het geval. Een gil, een echte damesgil, was er toen te horen !

Nadat we onze koffie/thee op hadden en al onze vragen waren beantwoord, gingen we door de speciale deuren van plastic lamellen de grote warme kassen in. Onmiddellijk zaten we in een andere wereld, warm, tropisch en vol kleurige en fladderende grote en nog grotere vlinders.

We keken onze ogen uit, zagen twee kasten vol cocons, zagen parende vlinders en grote bladetende rupsen en een handgrote nachtvlinder. (Atlasvlinder)

Na ruim 1 ½ uur en vele foto’s later gingen we weer huiswaarts.

Agnes Jonkers -Klooster