Marjolein

Dag beste IVN’ers van afd. Helmond,

Ik ben Marjolein Stam, 60 jaar en sinds 1 januari woonachtig in Helmond. Totdat ik arbeidsongeschikt werd, heb ik voornamelijk in de medische en paramedische sector gewerkt. Tegenwoordig ben ik weer veel met natuur bezig: verkennen van de omgeving, monitoring van een vlinder- en libellenroute en ’s avonds inventariseer ik nachtvlinders. Daarnaast fotografeer en tuinier ik graag; momenteel leggen we stapsgewijs onze voor- en achtertuin aan, uiteraard bij- en vlindervriendelijk!

Verder houd ik erg van talen, reizen en andere culturen. Tijdens onze vakanties fotografeer ik met veel enthousiasme alle vliegende, fladderende en/of kruipende wezens om ze thuis te kunnen determineren.

Van kinds af aan ben ik opgegroeid met wat de natuur biedt; ik leerde al vroeg wat eetbaar is en wat niet. We plukten met het hele gezin bessen en bramen om jam te maken en in het najaar zochten we hazelnoten en tamme kastanjes. Mijn opa nam ons elke zondag mee naar het bos, waar hij ons van alles leerde en liet ontdekken.

Door de jaren heen heb ik in veel prachtige gebieden gewoond en is mijn kennis uitgebreid, mede door een halve opleiding tuinarchitectuur en door deelname aan een vlinderwerkgroep. Op Facebook ben ik lid van diverse natuur-, dieren- en determinatiegroepen.

Via de vlindergroep van IVN Bakel hoorde ik over de opleiding. Dit is een al lang gekoesterde wens, omdat ik me graag in zaken verdiep. Ook vind ik het leuk om dingen uit te leggen. Ik hoop tijdens de opleiding veel te leren en ook te delen met mensen die net zo gemotiveerd zijn als ikzelf.

Naast volwassenen zie ik mezelf zeker ook kinderen gidsen, hen dingen laten ontdekken. Ook zou ik graag meewerken aan een insecten- en vlinderwerkgroep. Die wereld is zó fascinerend!

Ik wil mijn kennis van en apparatuur voor nachtvlinders uitbreiden, ook de micro’s op naam leren brengen en nachtvlinderavonden organiseren. Daarnaast wil ik me graag extra verdiepen in paddenstoelen en daar ook meer mee doen. Bij IVN Helmond is vast wel ruimte voor deze activiteiten, ik hoop dan ook mijn bijdrage op deze gebieden te kunnen en mogen leveren.

Beste groeten, Marjolein Stam