Helmond
Natuur in de Buurt
Op
donderdag13jun201920:00

Lezing "Het Eindhovensch Kanaal" samen met het KNNV

Van waterweg tot natuurgebied

Het Eindhovensch Kanaal: van waterweg tot natuurgebied

We kennen allemaal de Zuid-Willemsvaart, die aan twee kanten door Helmond stroomt. Maar wat weten we eigenlijk van het Eindhovens Kanaal? Theo de Groof gaat het u vertellen op donderdag 13 juni.

In 1974 werd het Eindhovensch Kanaal voor de scheepvaart gesloten. Bijna 130 jaar was het kanaal voor Eindhoven van groot economisch belang geweest. Andere middelen van vervoer en vooral de beperkingen van het kanaal maakten een einde aan de scheepvaart op de zo zwaar bevochte verbindingsweg.

Het ontstaan van het Eindhovensch Kanaal.

Tot ver in de 18e eeuw was het slecht gesteld met de verkeersverbindingen in Brabant, waardoor landbouw, industrie en handel zich slecht ontwikkelden. Grondstoffen e.d. moesten per kar over de slecht begaanbare zandwegen vervoerd worden. Koning Willem I zag de noodzaak van goede verkeersverbindingen in en in 1826 werd de Zuid- Willemsvaart geopend. Eindhoven en Helmond hadden in de aanloop naar de realisatie van dit kanaal al een verwoede strijd geleverd om deze waterweg door hun gemeente te laten lopen. Helmond had de strijd gewonnen. Op kosten van de overheid werd het kanaal in vier jaar tijd aangelegd. Eindhoven legde zich niet neer bij de situatie en deed meerdere pogingen om een verbindingskanaal aan te leggen van Eindhoven naar de Zuid-Willemsvaart. Uiteindelijk kregen zij in 1843 toestemming, maar de hele aanleg moest wel op eigen kosten gebeuren. In 1845 werd met het werk begonnen en een jaar later was de klus met de hand geklaard.

De beperkingen van het kanaal.

Aangezien Eindhoven de aanleg van het kanaal zelf moest betalen zag men zich genoodzaakt veel concessies te doen aan de gebruiksmogelijkheden. De waterweg was geschikt voor zgn. jaagtractie: de vaartuigen werden getrokken door mens of paard. In 1862 voeren de eerste schroefstoomboten over het Eindhovensch kanaal. Enkele beurtschippers hadden hun vaste route Eindhoven-Rotterdam en Eindhoven-Amsterdam. Het te ondiepe kanaal, niet bestemd voor dubbelvaart maar voor enkelvaart, moest voortdurend uitgebaggerd worden en was niet geschikt voor de steeds grotere schepen. Allerlei plannen werden gemaakt om deze problemen op te lossen. Eindhoven probeerde, na het opstellen van diverse rapporten, een oplossing te vinden door de aanleg van het Beatrixkanaal. Na de 2e Wereldoorlog nam de concurrentie van het vervoer over de weg steeds meer toe. Het einde van het kanaal naderde.

Van waterweg naar natuurgebied.

Na het sluiten van het kanaal in 1974 werden tal van plannen gemaakt voor een nieuwe bestemming, waaronder een snelle en goedkope autoweg. De Werkgroep Eindhovensch Kanaal zette zich met succes in voor het behoud van dit prachtige natuurgebied. Toen Eindhoven begin jaren 40 van de 19e eeuw de grond voor aanleg kocht, was het hoofdzakelijk heidegrond, nu is het een groen, rustig fiets- en wandelgebied met nog enkele karakteristieke "kattenrugbruggen". Een gebied dat het zeer waard is in stand te houden.

De lezing wordt gehouden in IVN trefpunt de Koekoek in Speeltuin Helmond  West, Arbergstraat 85, 5707TK in Helmond. De aanvang is 20.00 u. en de toegang is gratis.

Info: Setty Vos, tel. 0492-545649 of setty_vos@hotmail.com

Eindhovenskanaal Longendunk

Algemene informatie

donderdag 13 juni 2019 - 20:00
Locatie: 
IVN trefpunt de Koekoek Speeltuin Helmond West
Arbergstraat 85
5707TK Helmond
Nederland
Contactpersoon: 
Google Maps image