Heeze Leende
IVN
maandag26mrt2018

Cursuswerk IVN: 40 jaar natuurbeleving

De cursuswerkgroep van IVN Heeze-Leende heeft wat te vieren! Al 40 jaar organiseert zij diverse natuurcursussen voor de inwoners van onze gemeente. Afgelopen zaterdag 24 maart heeft de werkgroep dat gevierd met de bouw van een serie insectenhotels op palen. Het bouwen van een insectenhotel komt nauw. “Er zit veel kaf tussen het koren”, zegt Annemiek van Dijk van de opleidingsgroep. “De kant-en-klare hotels die te koop zijn, blijven vaak teleurstellend leeg. Insecten zien? Zaai veel bloemen in de tuin en bouw zelf een hotelletje. Wandel voor inspiratie eens langs onze hotels, vanaf eind april te bezoeken aan het Freulelaantje.”

De viering vond afgelopen zaterdag plaats in de werkschuur van Brabants Landschap. Aanwezig waren alle (ex)docenten die in de afgelopen jaren invulling hebben gegeven aan de kernactiviteit van het IVN. Want wie “IVN” zegt, zegt “educatie”. In die 40 jaar zijn zo’n 50 cursussen bezocht door 1000 deelnemers. En na al die tijd is het opleidingsgebeuren nog steeds springlevend! Ongeveer de helft van de cursisten bezocht de Groencursus, de moeder aller cursussen, die velen de weg naar het IVN heeft gewezen. De eerste Groencursus werd in 1979 gegeven en er zouden er nog velen volgen. Daarnaast was er een bont pallet aan korte opleidingen: paddenstoelen, bomen, diersporen, bloemen & insecten, vlinders, vogels, keien, beekdalen, klimaat, seizoenen, enz. Uniek was dat alle cursussen zelf samengesteld en gedoceerd werden. Pas de laatste tijd worden ook wel cursussen ingekocht, zoals bijvoorbeeld de succesvolle cursus Natuurfotografie.

Er is veel veranderd in die 40 jaar. Wat in de 70-er jaren begon met een flap-over en eigen dia’s met natuuropnamen is geleidelijk aan geworden tot gebruik van de multimedia anno 2018 Een gesprek met de opleidingsmensen van het IVN is een reis door de tijd met bevlogen docenten die overal open voor staan en ook “technische cursussen” niet uit de weg gaan. Al zal er altijd een gids moeten zijn om mensen te leren welke plant, boom, paddenstoel enz. bedoeld wordt en om mensen te stimuleren om te voelen, te ruiken en te proeven. Want natuurbeleving en verwondering staan centraal bij het cursuswerk van IVN gedurende al die jaren.