Jeugd IVN Heeze-Leende: terug van weg geweest!

Vanaf nu kunnen jonge natuurliefhebbers weer terecht bij het onlangs (her)opgerichte Jeugd IVN van IVN Heeze-Leende. De jeugdafdeling van het IVN was erg actief in de 70-er en 80-er jaren van de vorige eeuw. Het heeft geruime tijd bestaan. Nu is het nieuw leven in geblazen.

Buiten zijn, vrij spelen en onbevangen de natuur ontdekken helpt kinderen in de ontwikkeling van hun zintuigen, motoriek, sociale vaardigheden en creativiteit. IVN brengt de natuur dichtbij: op school en in de vrije tijd. Op de basisscholen in de gemeente Heeze-Leende krijgen de kinderen binnen en buiten les van de schoolgidsen van IVN Heeze- Leende. Daarbij blijkt dat veel kinderen erg geïnteresseerd zijn in de natuur en er graag meer van zouden willen weten.

Sinds kort kunnen kinderen dus ook terecht bij de jeugd-afdeling van IVN Heeze-Leende. Kinderen tussen de 6 en 12 jaar zijn van harte welkom om met onze enthousiaste begeleiders mee de natuur in te gaan en meer te leren over insecten, sporen zoeken, vogelsoorten, het nachtleven in het bos, eetbare planten en bloemen, amfibieën, waterdieren en nog veel meer.
Elke maand komt het Jeugd IVN op de zondagochtend bij elkaar voor een nieuw avontuur. Of, afhankelijk van de activiteit, op een afwijkend moment. Zondagochtend 13 juni trappen we af met onze eerste activiteit: Slootjesdag! Verder staat voor de rest van het jaar op het programma: een ochtend over “Bloemen, bijen en vruchten”, een “Wandeling op de hei” en een “Nachtwandeling met de boswachter”.

Wil je lid worden van het Jeugd IVN dan kan dat of wil je op de hoogte gehouden worden van de activiteiten van het Jeugd IVN in de toekomst? In beide gevallen kun je een mail sturen naar jeugd-ivn@ivnheezeleende.nl

De contributie voor het Jeugd IVN bedraagt 12 euro per jaar per kind.

Verder zijn er, net als in afgelopen jaren, een paar keer per jaar activiteiten waarvoor je geen lid hoeft te zijn van het IVN. Iedereen is dan welkom, je kan gewoon meedoen In de afgelopen jaren organiseerde de kinderdoegroep van IVN Heeze-Leende o.a. doe-ochtenden rond thema’s als Stenen & fossielen, Reptielen & amfibieën, Sterren & planeten, Hakken op de hei, Nestkastjes timmeren, Bezoek aan de imker, Op pad met de nachtwacht en met de schaapherder. Tijdens deze ochtenden kan je op een vrijblijvende manier kennis maken met de natuur. Vind je het leuk dan kan je altijd lid worden van het Jeugd IVN.

Dit jaar wil de groep het succesvolle “hakken op de hei” nog een keer organiseren en verder een pannenkoekenwandeling.

Voor meer informatie over de activiteiten van de kinderdoegroep: mail naar kinderactiviteiten@ivnheezeleende.nl