Haaksbergen
Amfibieën & reptielen
zondag08mrt2020

Verslag Amfibieënwandeling Haaksbergerveen

Zondagochtend om 10.00 uur bleken er rond de 20 mensen belangstelling te hebben voor onze amfibieënwandeling. Omdat we met 4 gidsen waren kon de groep mooi in 2-en gesplitst. Jan en Hans wandelden tegen de klok in, Riki en Sytske met de klok mee.

■ door Sytske Boomstra

Bij de poel bleken Wiebo en Richard een behoorlijk aantal kamsalamanders gevangen te hebben en enkele kleine watersalamanders, mannetjes en vrouwtjes netjes gescheiden.

20200308_104325.jpg20200308_104330.jpg

• In de bak foto links zitten de mannetjes watersalamanders en kamsalamander. In de andere bak de vrouwtjes van beide

Met behulp van de zoekkaarten vonden de kinderen het leuk deze te determineren. Jammer genoeg dit jaar geen torren of andere waterinsecten, maar de fantastisch gekleurde buiken van de kamsalamanders maakten veel goed en zijn uitgebreid gefotografeerd.

Verder onderweg de bruine trilzwam, de voorjaarsbode het klein hoefblad en veel ander moois.

Hoewel de eerste heikikkers en adder door mensen van het RAVON al gesignaleerd waren, hebben ze zich op deze vroege en wat gure zondagmorgen aan ons niet laten zien of horen. Wel werd er door één van de groepen een muisje gezien, gespiest op een doorn. Waarschijnlijk het werk van een klauwier of klapekster. Toen de 2de groep hier langs kwam, was het jammer genoeg weg, mogelijk eraf gevallen of opgehaald door de rechtmatige eigenaar als ontbijt.

Wij sloten de wandeling af met een warm kopje koffie/thee, verzorgd door Remy, waarvoor dank.

20200308_103902.jpg