Haaksbergen
Amfibieën & reptielen
dinsdag12mrt2019

Verslag Amfibieën excursie, 10 maart 2019

Bijna 20 natuurliefhebbers trotseerden de regen om van Wiebo te Beest iets te leren over de amfibieën in het Haaksbergerveen.

Na een korte inleiding door Wiebo werd de groep in tweeën gesplitst en liep olv Gerrit vd Lee en Jan Overbeek tegen de klok in en met Fred Groothuis en Sytske Boomstra  met de klok mee een mooie wandeling door het veen met als hoogtepunt een stop bij de amfibieënpoel.

hans.westerik_P3100022.jpghans.westerik_P3100009.jpg

De avond tevoren waren de fuiken gezet. Verassend was er maar 1 kikker gevangen, een jonge groene kikker met maar 1 oog. Verder 1 grote watertor (een “rover”) , niet één kleine watersalamander, maar wel  een bak vol kamsalamanders, een zeldzame soort, die hier nog voorkomt. Mannetjes met een brede staart en vrouwtjes met al een dikke buik van de eitjes.

hans.westerik_P3100020.jpghans.westerik_P3100019.jpg

Van Wiebo hoorden we, hoe dat gaat met bevruchten : het mannetje verleidt een vrouwtje om achter hem aan te zwemmen en zet pakketjes sperma af, die het vrouwtje dan vervolgens kan opnemen. De plm 300 eitjes legt ze één voor één op een blaadje van een waterplant ( waterviolier, moeras vergeet-mij-niet etc), waarna zij het blaadje met de achterpoten dichtvouwt. Wat een werk!

reny.telintelo_20190310_115546.jpg

Tot slot een heerlijk warm kopje koffie/thee, verzorgd door Jan vd Berg.

De jeugd kon nog een hengelspel doen, waarbij zij een amfibie konden vangen en aan de hand van de zoekkaart determineren.

hans.westerik_P3100005.jpg                                                                   ■ foto's: Reny te Lintelo en Hans Westerik

Met vereende krachten werd snel opgeruimd en de partytent (die zijn nut bewezen heeft!) weer afgebroken. Ondanks het weer bleek iedereen een leuke ochtend gehad te hebben.

Sytske Boomstra