Haaksbergen
Kind & Natuur
vrijdag10nov2017

Herfstvakantie-week in het Grintenbosch

Ondanks het miezerige weer kwamen er veel kinderen om in het bos leuke spelletjes te doen en te knutselen met natuurlijke materialen.
De hele week was er iets te doen voor de basisschooljeugd.
De IVN en Natuurmonumenten vrijwilligers stonden klaar om de jeugd een leuke morgen te bezorgen (en werden soms geholpen door molenaars of historisch kringvrijwilligers.)

■ tekst en collage:  Hermien Lankheet

Bij Natuurmonumenten was zondags een paddenstoel-wandeling onder leiding van NM en IVN-gidsen, maandags een Bommelas-wandeling met speelse activiteiten. (Hoepels  aan het rollen houden )

Dinsdag spelen in het Grintebos en knutselen met kastanjes en eikels en nog veel meer natuurlijk materiaal.

Voor de kleintjes was er ook klei. Er werden weer spinnenwebben gemaakt van kastanjes en saté-prikkers.

Om een dikke beukenboom werd een levensgroot spinnenweb gemaakt door de kinderen.

Donderdagmorgen begon een geweldige natuurbelevenis: bootcamp in het Buurse zand. Door het zand rollen en klimmen en springen dikke pret!

Aan het einde zaten de kinderen lekker onder de modder!

Bij het Lankheet konden ze de watermolen bekijken en natuur-knutselen samen. Jammer genoeg was de boottocht niet mogelijk die morgen. Volgend jaar beter!

De week werd afgesloten met de nacht van de nacht bij Natuurmonumenten.

Het was jammer genoeg bewolkt. Dus sterrenkijken met de sterrenwacht lukte niet. Daar moet je nog een keer voor op pad naar de sterrenwacht.

Toch konden de mannen van de sterrenwacht de kinderen en volwassenen boeien met hun verhaal over de Zon en de aarde en de sterren in het heelal.

De IVN was er met een gids die veel over uilen wist en een vleermuizen kenner. Het zijn allebeide mysterieuze dieren die je niet vaak ziet!

Er waren in de Bommelas 2 vleermuisjes te zien, ze hingen aan de muur, normaal zitten ze hier achter een luik.

Het was weer een leuke avond met kinderen die een wandeling in het donker in het bos heel spannend vinden. Onderweg was er nog veel meer te beleven:

Een poppenkastspel over de sterrenprinses en een verhaal dat ging over de sterrenkoningin in het bos.

De kinderen konden bij het los hoes de Bommelas een stok met marshmallow boven het kampvuur houden.
Dat was smullen!

Ook was er een waarzegger in de Bommelas om je de toekomst te voorspellen! Het bleek altijd leuk nieuws!

Je kon leren om  met een kompas rond het Buurse meertje te  lopen.

Aan het eind van de tocht stond er een warme pannenkoek.

collage herfstweek 2017