Haaksbergen
(Moes)tuinen
dinsdag12mrt2019

De Heemtuin

Voor 2019 wordt er door de heemtuinwerkgroep geen plantenmarkt georganiseerd. Doordat wij nog maar met een te kleine bezetting zijn is het niet mogelijk om dit te kunnen organiseren.

■ tekst & foto's: Jan Overbeek

Ook hebben wij het besluit moeten nemen om  op een andere manier  de tuin te gaan inrichten en ons daarbij op dit moment minder  te oriënteren op de inheemse planten.

Landelijk geschiedt hetzelfde. Het begrip heemtuin maakt plaats voor natuurlijke tuinen en parken.

Misschien moeten wij de heemtuin in de toekomst ook Natuurlijke Tuin IVN gaan noemen.

De veranderingen die dit jaar plaats vinden zijn:

De educatieve border tegenover de rots tuin maakt plaats voor bessenstruiken. De te poten struiken zijn o.a. de Josta, diverse bessen soorten, braam, framboos, druif, kruisbes en de Japanse wijnbes. Het is interessant voor de bijen, de vogels en wij mensen vinden ze ook lekker.

PHOTO-2019-03-05-17-54-50.jpg

De huidige moestuin wordt  dit jaar ingericht als granenakkertjes met o.a. rogge, gerst, tarwe en haver. Tevens worden er zaden van de klaproos en korenbloem in gestrooid.

PHOTO-2019-03-05-17-54-36_.jpg

PHOTO-2019-03-05-17-54-46.jpgHet voorjaarsbos met de verscheidenheid aan stinsen planten o.a. sneeuwklokjes en  krokussen ziet er nu alweer prachtig uit en zal onze aandacht krijgen opdat dit zo blijft.

Hoe wij om zullen gaan met de kruidentuin wordt  in de loop van dit jaar nader uitgewerkt. Daarbij blijven de kruidenplanten centraal staan. Misschien kunnen wij invulling geven aan  de diverse  planten  die genoemd worden als belangrijk voor de biodiversiteit in tuinen en landschappen.

Hopelijk wekt deze veranderingen bij de leden interesse om eens op dinsdagmiddag te komen kijken.