Woeste Weelde (met vijver)

Dit is de Woeste Weelde. Dit stukje Tuinwijck was niet altijd woest. Kijk hier maar eens hoe het vroeger was.

volkstuin,vereniging,Tuinwijck,wandeling,WoesteWeelde,vroegerDit is de Woeste Weelde: de natuur mag hier zijn gang gaan; er is licht en schaduw, hoog en laag, nat en droog.

Zo is er veel ruimte voor biodiversiteit; tussen de struiken, het blad en de takken er is ruimte voor insecten, vogels en kleine zoogdieren.

De Woeste Weelde (WW) is aangelegd in 2008, in het kader van het ecologisch beheer van Tuinwijck. Voor de inrichting zijn materialen gebruikt die al op Tuinwijck aanwezig waren.

De natuur kan verder zijn gang gaan. Alleen de paden worden opengehouden, de hazelaars gesnoeid en het riet wordt met een zeis gemaaid. Rommelhoekjes zijn goed voor de biodiversiteit; er is ruimte voor insecten, vogels en kleine zoogdieren, zoals de egel.

De vijver is in 2010 aangepast, zodat het een natuurlijke waterpartij werd, met aan sommige kanten glooiende oevers. Zo ontstaat er een mooie overgangszone, met verschillende zones die variëren in de mate van vochtigheid. Ieder zone trekt andere planten aan. Voor kikkers en padden is het makkelijker om in en uit het water te komen.

Tips voor thuis

Je kunt ook zelf een groen dak maken; bijvoorbeeld op een schuurtje. Soms kun je er zelfs subsidie voor krijgen. Check wel even of je dak er geschikt voor is!

Quizvraag

Huisje 163 heeft een groen dak, hoezo is dat goed voor de natuur en het klimaat?

Antwoord

Het trekt insecten en andere beestjes aan (waar weer vogels op af komen), het houdt water een tijdje vast bij een regenbui en het zorgt voor verkoeling.