Paddenpoel

Dit is de paddenpoel. Het enige water op Tuinwijck dat niet met ander water in verbinding staat. Het wordt dus gevuld met regenwater en kwelwater.

De paddenpoel is aangelegd in 2000. Eerst was het een afwateringsplek.
Helaas ‘werkt’ hij niet goed meer doordat er te veel blad in het water valt en er niet genoeg zonlicht bij kan. Dat is jammer, want water in je tuin kan allerlei dieren aantrekken. Heb jij een vijver in je tuin?

Er zijn verschillende dingen geprobeerd om het te verhelpen, met een zuurstofpompje, bokashiballen (de bacteriën zouden de sliblaag op moeten eten); dat hielp nooit lang. De droge zomers helpen ook niet; er is weinig verse watertoevoer.

Tips voor thuis

Water is heel belangrijk voor planten en dieren; zelfs een minivijvertje van een afwasteiltje of een ingegraven plantenpot in je tuin kan al vogels en egels lokken. Misschien zelfs kikkers en libellen.
Zorg wel dat beestjes die niet kunnen zwemmen, uit het water kunnen kruipen via aflopende wanden. Daarvoor kun je bv kiezels en stenen op de bodem leggen en opstapelen en tegen de rand.
Voeg ook een paar waterplantjes toe (bv watermunt of watervergeet-me-nietje).

Quizvraag

Kun jij een verschil noemen tussen een kikker en een pad?

Antwoord

Een kikker springt, heeft een gladde huid en legt eieren in groepjes bij elkaar.
Een pad kruipt vooral, heeft een ruwe huid, leeft vooral op het land en legt eitjes in een lange sliert.