Houtstapel

Je bent nu bij een houtstapel aanbeland. Kijk hier vooral heel goed naar het hout, de gaatjes en de schimmels. Hier gebeurt constant iets.

Deze houtstapel ligt er al een tijdje. Je kunt zien wat er met het hout gebeurt. Misschien kun je schimmels (zwammen) op het hout ontdekken? Schimmels helpen met het verteren van organisch materiaal.

De houtstapel biedt ook nestgelegenheid, aan… bijen! In lange nestgangen maken ze cellen met daarin een eitje en wat stuifmeel als voedsel.

Je ziet hier een van de boomstammen door de tijd heen.

En hier zie je hoe een paddenstoel groeit.

Tips voor thuis

Met een stapeltje stammen kun je bijen en andere insecten helpen. Ze kunnen er eitjes in leggen, zichzelf opwarmen in de zon en het gebruiken als uitkijkpost. Je kunt ook een (stuk) rechtopstaande dode stam laten staan.

Quizvraag

Welk deel van de stam van een boom is het belangrijkst? De kern, het stuk net onder de schors, of de bast?

Antwoord