Bijen

In Nederland komen 350 bijen voor. Alleen de honingbij en de hommel leven in een volk, terwijl alle wilde bijen solitair leven.

De bijenkasten zijn eigendom van de stadsimker (sinds 2007) en ze worden door een drietal bijenvolken bewoond. De imker heet Bart van Egteren en hij verkoopt ‘Groning’.

Een volk van de honingbij (Apis mellifera) bestaat uit 1 moer (koningin), wel 50.000 werksters en paarhonderd darren. Vlak voor de winter worden de darren door de dames het huis uitgezet en gaan ze dood. https://www.stadsimker.nl/

Van de wilde bijen graven de zandbijen een nest in de grond (zandhoopjes) maar metselbijen wonen net als veel andere insecten liever in oud hout. Voor deze dieren is een bijenhotel of insectenhotel ideaal.

De andere insecten bij de wilde planten zijn zweefvliegen en vlinders. Veel zweefvliegen lijken op bijen, hommels en wespen of gedragen zich zo, dit heet Mimicry. Ook komen verschillende soorten vlinders voor, zoals de citroenvlinder en bont zandoogje.

Bijen, zweefvliegen en vlinders zijn belangrijk voor de bestuiving van de zaadplanten, zoals bloemen en fruitbomen. Ook is er discussie of de honingbij een (extra) bedreiging voor de wilde bijen in Nederland is.

Quizvraag

Weet je het verschil tussen bijen en vliegen?

Antwoord

Bijen hebben 2 paar vleugels, voor en achter. Alle vliegen hebben slechts 1 paar vleugels. Bijen zijn vliesvleugeligen en zweefvliegen zijn tweevleugeligen.