Groene Zoom
Vogels
donderdag16mei2019

Volg de vogel

Het thema van de kleutermiddag op 15 mei, ‘Volg de vogel’, doet de naam van de Kraaijenberg eer aan. Leo vertelt de kleuters, ouders, grootouders en Ella, Yolanda en Tiny veel over de vogels en hun nest. Als binnenkomertje laat hij twee vogelhuisjes zien en de kleuters vertellen hem al gauw dat de vogels daar hun nest in maken. Het eerste nieuwe woord is geleerd: nestkast.

Dan vangt Leo de aandacht met het tonen van echte vogelnestjes. Van de duif is bekend dat die een nest maakt dat weinig stabiel is door de wirwar van takjes die weinig aan elkaar gemetseld zijn. Daar tegenover is het nest van de merel zo mooi rond gemaakt dat het wel een kom lijkt. Ook de vogeleieren komen aan bod, zoals het grote struisvogelei, dat goed is voor een volume van veertig kippeneieren! Ook Ella boeit de kleuters door vogelgeluiden te laten horen. De kleuters horen het zingen van de merel, het kraaien van de haan, maar het geluid van de lepelaar…dat is nieuw voor ze. Op hun kleurplaat staan de vogels  om in te kleuren en dat doen ze met veel plezier.

We gaan ook naar buiten! Leo gaat voorop, maar buiten vliegt nog wat anders...een vlinder! Muisstil gaan ze erop af en rennen weldra achter de vlinder aan. Nu gaan we de uitkijktoren beklimmen. Voorzien van een verrekijker stappen de kleuters naar boven tot en met de vierde verdieping. Daar aangekomen vertelt Leo over de zwaluwen, die hoog en snel vliegen! Ook vertelt hij over de zeearend die hele wijde vleugels heeft en over kraaien die elkaar hun leven lang trouw blijven. Hoe of Leo dat weet? Nou gewoon, je ziet ze altijd met zijn tweeën vliegen. Het is machtig interessant daar bovenin die toren! Zelfs in het gebint van de toren zit een nest van een Vlaamse gaai.

Dan wordt het tijd voor de afdaling en gelukkig komen we allemaal weer veilig beneden. Ria en Liesbeth verrassen de kleuters met een glaasje ranja en voor we het weten neemt Leo ons mee naar de binnentuin om de zwaluwnesten te laten zien. De middag is vol nieuwe ontdekkingen, al mag een spelletje niet ontbreken. Tikkertje doen met een reiger als tikker. Enthousiast wordt er gerend en dat kunnen ze als de beste. Nog moe van het rennen gaan de kleuters met Yolanda mee. Al rapend lopen ze mee richting de picknicktafel. De kleuters hebben al gauw een nestje geknutseld en Yolanda deelt mooie veertjes uit om erin te leggen. Het is een gezellige bedoening daar aan de grote ronde picknicktafel, waar oud en jong volop genieten van al het mooie dat de natuur ons te bieden heeft.

Eensgezind lopen we terug en de vogels hebben geluk, want zij hebben genoeg materiaal voorhanden om een stevig nestje te bouwen!

Tiny Baecke