Plantenwerkgroep Flora

De IVN-leden Jan van den Heuvel en Wil van Hout hebben het initiatief genomen om binnen IVN Grave een plantenwerkgroep op te richten. Er is afgesproken dat de werkgroep Flora gaat heten en 2 keer per maand een activiteit organiseert. Doel is vooral met elkaar in de natuur bezig te zijn en zo kennis over wilde planten op te doen en met elkaar te delen.

De werkgroep Flora staat open voor alle leden van IVN Grave. Wil je ook meedoen? Stuur dan je mailtje naar ivngrave.flora@gmail.com

We gaan dit jaar van ca. april tot oktober een gebied of kilometerhok inventariseren, nectarindex uitvoeren, plantjes determineren etc.

Hieronder leest u over bijzondere aktiviteiten en excursies van de werkgroep.

Op Hemelvaartsdag 26 mei hield de werkgroep een Dauwtrapwandeling in het Raamdal.

Voor dag en dauw op, om rond 05.30 uur in Escharen te zijn. De opkomst was klein, maar ook voor 2 personen gaat Wil op stap!
We hadden nog geen tien stappen in het Raamdal gezet of we zagen al een vos. Hij zag ons niet, maar hij was te laat voor de jonge Canadese ganzen. Die zwommen weer in het water. Het was een mooie ochtend, droog, niet te koud en de zon kwam op, waardoor we mooi licht hadden.

Naast de wilde planten, luisterden en keken we ook naar vogels en insecten. Mannetje en vrouwtje Koekoek en de Wielewaal gehoord. Daarnaast nog vele andere vogels. We hadden wel geluk met onze gids die ook veel af weet van vogelgeluiden en hij met ons, omdat wij super geïnteresseerd en enthousiast waren. Onze excursie duurde dan ook geen 1,5 uur zoals gedacht, maar 3,5 uur!!

Wat we aan wilde planten hebben gezien is te veel om op te noemen. Door het afwisselende terrein zagen we extra veel: water-, oever- en bosplanten. Ook de grassen bestudeerden we. En met de zon erbij kan je ook mooie foto's maken. (Zie de foto onder dit artikel. Lees ook verder onder de foto)
Als afsluiting dronken we koffie bij Herma met lekker rozijnenbrood.
Kortom het was echt TOP. Het gebied, tijdstip (lekker rustig, nog geen honden) en een gids die je weet te boeien. Dus wat ons betreft voor herhaling vatbaar! werkgroep Flora

Op 19 februari ging de groep naar het Goffertpark voor een excursie onderleiding van een gids van IVN Nijmegen. We gingen vooral naar winterkenmerken kijken. Leest u aub verder onder de foto van deze hazelaar.

Flora IVN GraveOp 30 december 2021 was de werkgroep op eindejaars plantenjacht in de binnenstad van Grave. Hierover leest u op Eindejaars plantenjacht 2021 Grave. Leest u aub ook verder onder de groepsfoto.

Groepsfoto Flora IVN GraveOp 10 juni was in het Buitenhuis de oprichtingsvergadering met een aantal IVN-leden. De eerste activiteit van de nieuwe werkgroep was een plantenwandeling op het voormalige Visioterrein. De werkgroep heeft inmiddels 12 actieve leden.

Diverse excursies hebben we al gemaakt. We eindigen het seizoen met een paddenstoelenwandeling op Mariëndaal, determineren van planten met behulp van een flora en in december doen we twee activiteiten van Floron (Floristisch Onderzoek Nederland).

Hieronder ziet u een  foto van duizendblad. Op de foto bovenaan de pagina ziet u een blaassilene. Fotografie: Inge Bonninga.

IVN Grave Flora