Natuur op school

Reeds jaren verzorgen wij op verzoek lessen op of buiten basisscholen over de natuur. Zowel binnen de gemeente Grave als daarbuiten.

Dit voorjaar van 2020 was er weer een aantal scholen die ons benaderd hadden voor gastlessen. Dit was o.a. "Water in je leefomgeving", "waterdiertjes" of "planten en dieren in de berm of waterkant".

Maar toen kwam de coronacrisis en alles werd gecanceld door de scholen of door ons. Het merendeel van deze IVN leden zit nu eenmaal in de risicogroep.

Hopelijk kunnen we volgend schooljaar de gastlessen weer opstarten.

Op 11 oktober 2019 was IVN actief op basisschool De Raamdonk in Grave. Die dag had deze school een "Talentendag" voor de leerlingen. Rob Lobel van IVN was daar om de leerlingen te vertellen over insecten en het nut van insecten voor ons.

De laatste jaren hebben we lessen en wandelingen verzorgd met een scala van onderwerpen, zoals Seizoenen, Kringloop van water, Wind en water, Wolken, Loof en naaldbomen, Paddenstoelen, Leven in de sloot en aan de slootkant, Planten in de berm, Wat doet de boswachter? (De “Boswachter” komt op bezoek of geeft een rondleiding buiten), Vogels in de tuin, Pluizen van uilenballen, Water in je leefomgeving, het maken van een insectenhotel en nog veel meer.

Ook verzorgen wij wandelingen in  de natuur waarbij we uitleg geven over wat er zoal te zien is, eventueel in combinatie met bezoek aan het Belevingsbos, een speelbos/speeltuin. Een combinatie met bezoek aan de kinderboerderij “Buiten-Gewoon” is ook mogelijk.

Indien u denkt dat IVN-Grave iets voor uw leerlingen kan betekenen neem dan contact met mij op, we kunnen dan samen bespreken wat wij als natuurgidsen voor uw leerlingen kunnen betekenen.

Rob Lobel, coördinator natuurlessen voor de basisscholen, Julianastraat 7, 5361 CJ Grave, tel. 06-363 892 87 of mail lobelia@home.nl.