Gooi en omstreken
Recreatie
zaterdag13mrt2021

1e Tiny Forest in Gooi en Vechtstreek – De Pleisterplaats

Een Tiny Forest is een kleine wildernis van minimaal de grootte van een tennisveld en stimuleert de biodiversiteit met het aantrekken van insecten, vogels, kleine zoogdieren en daarmee ook de natuurbeleving van de bewoners. De bomen houden water vast, zorgen voor verkoeling, maken de lucht schoon en slaan CO2 op.

Donderdag 11 maart jl. hebben leerlingen van de basisscholen De Hoeksteen en de Julianaschool in Bussum een Tiny Forest met circa 500 inheemse bomen en struiken met 20 verschillende soorten geplant in de Groene Long. Elk kind mocht ongeveer 4 bomen planten en een label met hun eigen naam om de boom en/of struik doen. Alle kinderen waren zeer enthousiast aan het werk. De schoolklassen zorgen ook voor een stukje beheer en zullen natuurlessen ontvangen in het buitenlokaal van het Tiny Forest. Op deze manier wordt het bewustzijn voor de natuur en kennis van biodiversiteit ontwikkeld. Tevens kunnen ook de omwonenden gebruik maken van het buitenlokaal De Pleisterplaats.

Partners voor dit project zijn: IVN, Gemeente Gooise Meren, Rotary Bussum, De Hoeksteen, Julianaschool, Ginkel Groep Hoveniers.

Volgende winter zal er een 2e Tiny Forest worden geplant i.s.m. de Godelindeschool bij de nieuwbouwwijk Buyten de Veste in Naarden