Natuur momentjes

Overzicht van kleine natuur belevingen geplaatst op Facebook IVN Gooi en omstreken.

April

2021 04 02

EEN POPPENWIEG IN DE NATUUR

Deze wonderlijke ring werd gespot op de stam van een (dode) grove den waar de schors was af gevallen. Het blijkt een zgn. poppenwieg te zijn, gemaakt door de larve van de grijze ribbelboktor. De ring bestaat uit kleine houtsplinters die de larve zelf losmaakt. Is de ring klaar dan kruipt de larve er in om enkele dagen later, na verpopping, als volwassen ribbelboktor de wijde wereld in te trekken om zich voort te planten. Zo verrast de natuur je telkens weer!
Poppenwieg 01
Poppenwieg 02

Maart

2021 03 29

Gepubliceerd door Robert Le Febre

EN DE PAD?  ZIJ ZWOEGDE VOORT!

In deze periode trekken gewone padden (Bufo bufo) massaal naar hun voortplantingswateren. De kleinere mannetjes vertrekken het eerst en bewegen zich bewust langzamer omdat ze onderweg een vrouwtjespad willen veroveren. Deze omklemmen ze met hun grotere poten en zo laten ze zich als een vorst naar het water brengen. Eenmaal daar aangekomen, leggen de vrouwtjes hun eitjes in lange snoeren waarna het mannetje ze bevrucht. En dan maar afwachten of het gelukt is….

2021 03 27

KLAAR VOOR DE START!

Bij de Theetuin in Eemnes zitten deze ooievaars klaar om een nieuw nest groot te brengen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld zwanen blijven ooievaars hun leven niet bij dezelfde partner. Wel kennen ze zgn. nest-trouw d. w. z. dat ze ieder jaar naar hetzelfde nest terugkomen maar wel met de kans dat ze een andere partner aantreffen. Wij, als Homo sapiens, zouden toch vreemd opkijken als er ineens een ander voor de deur zou staan!

Natuurweetje 2021 03 27 Ooievaar

2021 03 26

Gepubliceerd door Gerd Rutten

Bladpootwants

Bij mij op zolder overwinteren een aantal tuinplanten. Toen ik ze weer een keer water kwam geven, kwam ik dit 2 cm grote insect tegen. Die had ik nog nooit gezien, dus zoeken in de boeken en op internet.
Door zijn (haar?) herkenbare voorvleugels herkende ik hem als wants. De voorvleugels bestaan uit 2 delen: het voorste hoornachtige deel en het achterste vliezige deel wat over elkaar gevouwen ligt en wat daardoor een ruitvorm wordt.
Maar nu nog de naam. Na enig zoeken vond ik hem: de Bladpootwants of Leptoglossus occidentalis.  Oorspronkelijk uit Noord Amerika en via Italië in 1999 sinds 2007 in ons land verzeild geraakt. De soort is inmiddels algemeen in heel Nederland en komt het meeste voor in het zuiden en het westen van het land. Ook op de waddeneilanden.
Hij leeft van het sap van kegels van coniferen, met name de Grove den. Door al dat gezuig ontwikkelen de kegels zich vaak niet volledig en verdorren de zaden in de kegels.
Hoe schadelijk is/wordt deze wants? Coniferenkwekerijen zijn er in ieder geval niet gek op.
Voor de winter gaan ze op zoek naar een warm plekje en zo kwam dit exemplaar in mijn huis terecht. Hij is nog erg traag, maar ik zal hem toch maar buiten vrij laten.
Natuurweetje 2021 03 26

2021 03 24

GRUTTOOOO,GRUTTOOOO…..!

Nergens in Europa broeden zoveel grutto’s als in Nederland. Zo ook in de Eempolder waar vandaag deze opnamen werden gemaakt. Naast grutto’s zijn er nog vele andere (water-)vogels te bewonderen. Wie goed op de "familiefoto" kijkt, ziet ook nog een kievit door het beeld vliegen en ganzen op de achtergrond. De jongen van de grutto zijn nestvlieders , d.w.z. dat zij na de geboorte direct het nest verlaten. Misschien wel zo veilig in het open landschap!

Natuurweetje 2021 03 24 01Natuurweetje 2021 03 24 02Natuurweetje 2021 03 24 03

2021 03 07

Gepubliceerd door Gerd Rutten

Speenkruid

Zo gauw de temperatuur een beetje omhooggaat, staat dit kleine plantje met goudgele bloemetjes te bloeien. Het is het Speenkruid (Ficaria verna), wat zich als een sterretje ontplooit in de zon. De naam dankt het kleine plantje aan de vorm van de knolletjes aan de wortels, die eruit zien als kleine speentjes. Oude namen voor deze plant zijn 'vijgwortel', '(H)oaneklootjes' en 'katteklootjes'. Als de bladeren aan de bomen komen, is het plantje al uitgebloeid en zal het weer verdwijnen.

Natuurweetje 2021 03 07

2021 03 06

Gepubliceerd door Weyde Dycken

BEVROREN WILGENKATJES

Op mijn wandelingen rond het Laarder Wasmeer kom ik iedere week wel iets bijzonders tegen. Vanochtend waren door de nachtvorst de wilgenkatjes bevroren. Kleine juweeltjes schitterend in de zon zomaar langs het fietspad! Ga je morgenochtend ook vroeg aan de wandel? Wie weet zie je deze bevroren diamantjes.

Natuurweetje 2021 03 06

2021 03 05

Gepubliceerd door Weyde Dycken

BLOEIENDE IEP - KLEIN MAAR FIJN

Iedere dag schets ik iets uit de natuur. Mijn schets van vandaag is de Hollandse Iep (Ulmus x hollandica) die nu overal prachtig bloeit. Ook de Ruwe Iep en de Gladde Iep waarvan de Hollandse Iep een kruising is, hebben op dit moment bloeiende takken. Je moet wel even goed kijken. De paars-roze bloemetjes zijn klein maar fijn en slechts een paar millimeter groot. Ze zijn vaak moeilijk te zien omdat de iep wel 30 meter hoog kan worden en de bloei bovenin begint. In veel tuinen is de Goudiep te vinden, een zuilvormige variant die goudgele bladeren heeft en ook deze staat nu in bloei. Ga naar buiten en kijk of je een bloeiende iep kan vinden en geniet.

2021 03 04
Gepubliceerd door Bertus van de Brink

DE STEENUIL, KLEIN EN FRAAI!

Dit steenuiltje werd gespot door één van onze IVN-leden ergens in de Eempolder. Het is de bekendste van de kleinere uilensoorten van Europa. Het geluid vanaf zijn uitkijkpost verraadde zijn aanwezigheid. Het was volgens onze ervaren vogelaar evengoed nog wel een half uur zoeken voordat hij het uiltje ook daadwerkelijk in het vizier had. De balts begint al in februari. De 3 tot 5 eieren volgen in maart en april.

Natuurweetje 2021 03 04________________________________________________________________________________

2021 03 02

HIER IS HET PLUIS!

Dichtbij de Lage Vuursche ligt het relatief minder bekende Pluismeer. Ooit ontstaan door afgraving en genoemd naar het daar aanwezige wollegras zoals veenpluis. Twee weken geleden werd er nog op geschaatst en nu lijken diverse vogels zich klaar te maken om te gaan nestelen zoals deze Canadese ganzen . Het kan snel gaan in de natuur!

Natuurweetje 2021 03 02 01Natuurweetje 2021 03 02 02Natuurweetje 2021 03 02 03

Januari 2021

2021 01 02
IVN Gooi en omstreken is bij Spanderswoud
Gepubliceerd door Fred Jansen

Tijdens een nordic-tocht in het Spanderswoud, Hilversum kwam ik deze tak tegen met prachtige witte zwammetjes. Bij navraag blijken dit Waaiertjes te zijn. Als je inzoomt, snap je waarom.

Natuurweetje 2021 01 02________________________________________________________________________________

2021 01 03
Gepubliceerd door Robert Le Febre

Gele trilzwam op de Hoorneboegse heide

Deze opvallende trilzwam (Tremella mesenterica) hangt als een verlate kerstversiering in een eik. Het is een parasiet die teert op de zwamvlok van het eikenschorszwammetje dus niet op het hout. Mooi geplooid!

Natuurweetje 2021 01 03________________________________________________________________________________

2021 01 22

NAAKTBLOEIERS

Zo worden planten genoemd die bloeien als ze nog geen bladeren hebben. Meestal zijn ze voor de bestuiving afhankelijk van de wind en bloeien ze vroeg in het jaar zoals deze hazelaar. De mannelijke katjes, de sliertjes, kennen we allemaal wel. De vrouwelijke bloempjes vallen minder op. Alleen de rozerode stijlen en stempels komen uit het knopje. Stap maar eens wat dichterbij en bewonder!

Natuurweetje 2021 01 22________________________________________________________________________________

Februari 2021

2021 02 09
Gepubliceerd door Robert Le Febre

BRUINE RAT (Rattus norvegicus)

Waar mensen wonen, zul je ook bruine ratten aantreffen. Hoewel voornamelijk ’s nachts actief, kun je ze ook overdag tegenkomen. Vooral als er voedsel te halen is in tijden van schaarste of kou zoals nu! De vogels kijken een beetje verbouwereerd naar deze uitstekende klimmer die de pinda’s voor hun ogen weg kaapt. Snel was deze alleseter zeker en het netje ging helemaal leeg!

2021 02 11

RANSUILEN IN DE WINTER

In de winter verblijven ze meestal in groepen bij elkaar op een zogeheten roestplaats. Soms midden in een woonwijk zoals deze ransuil die deze week werd gespot in een boom. Kenmerkend zijn de mooie pluimen op de kop en de oranjegele ogen. Door hun boomschorsachtige verenpak vallen ze niet snel op. Hun roestplaats fungeert ook als een ontmoetingsplek voor nieuwe partners. Je zou kunnen zeggen: een soort datingsite voor ransuilen!

Natuurweetje 2021 02 11Natuurweetje 2021 02 11 02Natuurweetje 2021 02 11 03

2021 02 25
Gepubliceerd door Robert Le Febre

KONINGIN HARD AAN HET WERK IN DE COSTERUSTUIN!

Hommels beginnen hun nest solitair. Een zware taak voor de koningin! Deze aardhommelkoningin is bezig met het verzamelen van nectar en stuifmeel voordat ze zelf een nieuwe kolonie kan stichten. Zij doet dat met de eitjes en het zaad dat ze de hele winter in haar lichaam heeft bewaard. Wil je ze ook zien in grote getale? Dat kan o.a. in de Costerustuin, een botanische tuin in Hilversum die nu vooral uit bloeiende krokussen en sneeuwklokjes bestaat.

Natuurweetje 2021 02 25

2021 02 28

GRAZERS IN DE GOOISE NATUUR

Tussen de takken door, zie je ze nog net. Drie Charolaisrunderen die al kuierend in het prille voorjaarszonnetje via de houten vlonder de weide in lopen bij zanderij Crailoo. Ze worden naast o.a schapen, geiten en Schotse Hooglanders ingezet door het  Goois Natuur Reservaat om op een natuurlijke wijze onze bossen en heidevelden te begrazen.

Natuurweetje 2021 02 28