Natuur in CORONA-TIJD

Jan en Monique zaten samen op een open plek in het bos toen hun oog viel op een merkwaardig tafereel. Een meikever was druk in de weer om telkens tevergeefs via een dunne grashalm naar boven te klimmen. Telkens als de kever er bijna was, knikte de halm om en begon de meikever weer opnieuw. Onze verwondering was vooral waarom doet die dit. Een meikever kan ook prima vliegen.
Voor filmpje klik hier Meikever

Corona 05Corona 05a

Wandelend door het Laapersbos kwam Robert op een stam van een dode den ringvormige vormen tegen. Ze waren 2-3 cm in doorsnede en zaten op het kale hout op plekken waar de schors verdwenen was. Naar alle waarschijnlijkheid afkomstig van een insect, maar welk insect?
Zoekend op internet en in de boeken bleken het poppenwiegen te zijn van de grijze ribbelboktor. De grijze ribbelboktor begint zijn leven als het vrouwtje een eitje legt onder de schors van een dode den. Daaruit komt een witte larve die onder de schors blijft en leeft van het dode hout. Na twee of drie jaar is de larve een kleine 3 cm lang en volgroeid. Het maakt dan de poppenwieg van losgemaakte houtsplinters. In het najaar verpopt de boktor in de poppenwieg. Als het lente wordt werkt de kever zich naar buiten en zoekt een mannetje of vrouwtje zodat er nieuwe eieren gelegd kunnen worden.

Lijn 01

Corona 04Achter de tuin van Veronica is er een slootje. Al een tijdje was een zwanenechtpaar bezig met het bouwen van hun nest. Af en toe moest er toch gegeten worden en kon je de eieren zien (totaal zeven).
Afgelopen maandag 4 mei was het dan zover. Moeder zat trots op het nest met de drie pasgeboren kuikens. De vier anderen eieren zijn helaas niet uitgekomen. Zie de trotse moeder met haar kuikens. Eén kuiken zat nog onder moeders vleugel.

Naardermeer

NaardermeerNaardermeer

Vaak gaat Conny tegenwoordig vroeg, rond 7 uur, een rondje Naardermeer fietsen. Je hebt de Hilversumse Bovenmeent dan tot een uur of 9 voor je alleen samen met de vogels en andere dieren. Het is puur genieten.
De koolschildwantsen en grote koolwitjes zag ze op de Meerkade, de Lepelaar en Grote zilverreiger op dezelfde dag in de Bovenmeent.

Corona 1
Een leuke ontmoeting, voor Tobias en de kids.
De natuur lijkt zich ook anders te gedragen. In Barcelona lopen wilde zwijnen over straat, in andere grote steden zie je soortgelijke verkenning van de plotseling lege ruimte.
Aan het Gooimeer lijken de zwanen ook nieuwsgieriger dan normaal. Deze twee kwamen met grote nieuwsgierigheid helemaal omgezwommen om een kijkje te nemen.

Lijn 01
Corona 02Deze foto is gemaakt door Tobias in zijn achtertuin, die hij zo "natuurlijk" mogelijk laat. Stinsenplanten zorgen ieder jaar weer voor een verrassing. Grasmaaien stelt hij daarom heel lang uit. Jonge aanplant zoals paardenkastanje (zelf opgekweekt) moet tegen ree-vraat worden beschermd. Op dit moment is de tuin heerlijk frisgroen met enorm veel vogel(zang).