Gemert Bakel Milheeze De Rips
Bloemen & Planten
woensdag09sep2020

Nazomeren in IVN tuin 't Höfke

Nazomeren in de heemtuin van IVN Gemert-Bakel

Hop De zomer is weer voorbijgevlogen en ondertussen is de meteorlogische herfst al weer aangebroken. De IVN tuin komt langzaam tot rust, of misschien beter gezegd: de kringloop van de natuur word weer prachtig zichtbaar.  De vlinders gaan zich steeds meer verstoppen in hun overwinteringsplaatsen of sommige soorten zijn al weggetrokken. Het geluid van de gierzwaluwen is al een tijdje verstomd en de boerenzwaluwen verzamelen zich momenteel om gezamelijk aan hun lange reis naar Afrika te beginnen.  Het verdwijnen na de zomer van de vlinders  en andere geleedpotigen valt samen met het uitgebloeid zijn van steeds meer planten, die na het laten vallen of wegschieten van hun zaden weer langzaam bovengronds afsterven en opgenomen worden als belangrijke mineralen in de bodem. Paddestoelen en schimmels komen er op veel plaatsen voor terug. De kringloop in volle gang.  Op de composthoop waar de larven van de neushoornkevers hun nieuwe thuis hebben gevonden groeien nu volop gewone plooirokjes. Prachtige ragfijne paddenstoeltjes.

gewoon plooirokje composthoop IVN De hopbellen bloeien nu weelderig wat weer fijn is voor de gehakkelde Aurelia die tot oktober vliegt en o.a de hop als waardplant heeft. Deze mooie bruine vlinder overwinterd vlak bij de grond het liefst tussen bladeren of takkenbossen. Hoe meer een tuin met rust word gelaten in de herfst en de winter , hoe meer biodiversiteit er zal onstaan het jaar rond.  'Rommelhoekjes' zijn onmisbaar voor vlinders en andere insecten, vogels, amfibieën, en kleine zoogdieren zoals de bosmuis en de egel.  De organische stoffen die in de bodem terecht komen in de herfst en de wintermaanden zijn onmisbaar voor een gezonde levende bodem.

Mispel De appels zijn bijna oogstrijp en degene die nu al afgevallen zijn, zijn weer belangrijk voedsel voor o.a de bovengenoemde vlinder maar ook voor kleine zoogdiertjes, wespensoorten en bodemdiertjes. De mispels worden pas echt rijp nadat de nachtvorst erover heen gegaan is. Ze worden dan zoeter wat weer aantrekkelijk is voor merels en lijsters. IVN Gemert-Bakel IVN Gemert-Bakel Op de nog bloeiende planten waren momenteel veel blinde bijen en kleine bijvliegen te vinden. En de Grote theunisbloem die nog lang doorbloeit in de vroege herfst is weer erg belangrijk voor veel nachtvlinders die vaak wat langer in het seizoen doorvliegen dan onze dagvlinders. In de avond gaan de bijna lichtgevende bloemen open en trekken zo met hun sterke nectargeur vele nachtvlinders aan.  Zoals de Lieveling die we één aantroffen in het halletje van het IVN clubgebouw.

Lieveling nachtvlinder Zo is er het hele jaar door van alles te zien, beleven en te leren in onze bijzondere natuur.

IVN Gemert-Bakel IVN Gemert-Bakel

U bent van harte uitgenodigd om de nazomer mee te beleven in onze heemtuin aan het Geneneind 2a in Bakel. De tuin is geopend en er staan rustbankjes.