De boomblauwtjes vliegen weer Insecten en bodemdieren

De boomblauwtjes vliegen weer

Gemert-Bakel 5 april 2020

Het is weer boomblauwtjes tijd!

vlinders biodiversiteit gemert-bakel boomblauwtje klimop hedera 5 april 2020

We zitten allemaal alweer een tijdje thuis en het is prachtig lenteweer. Maar ook in eigen tuin kan er volop genoten worden van prachtige vlinders.

Heeft u bloeiende klimop, hulst of sporkehout in uw tuin staan is de kans groot dat deze prachtige blauwe fladderaars in eigen tuin gezien worden. De andere blauwtjes vliegen pas later in het seizoen, dus de blauwtjes die de komende twee weken volop vliegen zijn zo goed als zeker altijd boomblauwtjes. De onderkant van de vleugels zijn zilvergrijs met kleine zwarte stippen en bij het vrouwtje zijn de binnenkant van de vleugels lichtblauw met brede zwarte randen en bij het mannetje wat feller lichtblauw met smalle zwarte randen aan de randen van de vleugels. Boomblauwtjes vliegen van maart tot oktober in 2 of 3 generaties. Heeft u klimop, hulst of sporkehout (vuilboom) in de tuin staan is de kans groot dat ze eieren afzetten in uw tuin , want de rupsen leven van de bloemknoppen van deze soorten. Als u in het vroege voorjaar ook zorgt voor vroeg bloeiende inheemse wilde planten zoals de judaspenning en paardenbloemen zodat ze nectar kunnen drinken en in de tuin een natuurlijke strooisellaag hebt  waar de rupsen zich in kunnen verpoppen ….dan heeft u al snel een boomblauwtjes habitat in eigen tuin.

biodiversiteit gemert-bakel boomblauwtje

N.B de judaspenning is meteen een van waardplanten van de oranjetipjes , die momenteel ook al weer worden waargenomen.Belangrijkste waardplanten van het oranjetipje zijn pinksterbloemen en look-zonder-look. Look-zonder-look is een makkelijke tuinplant en de jonge blaadjes zijn ook nog eens lekker bij een salade. Klimop is het jaar rond een belangrijke voedselbron én schuilplaats voor broedende en overnachtende vogels en kleine zoogdieren zoals de bosmuis maar ook de dwergvleermuis. De bloeiende bloemen geven tot ver in het najaar voedsel aan (nacht)vlinders , zweefvliegen en wilde bijen en de bessen worden in de winter graag gegeten door o.a merels en lijsters.  Zorgen voor voldoende nectar -en zeker in het vroege voorjaar- is van levensbelang voor vlinders; hoe meer nectar ze in korte tijd kunnen vinden , hoe meer energie ze hebben om zich succesvol voort te planten.

Want wat is mooier dan kunnen genieten in eigen tuin van onze kleine natuurwondertjes?

Vlinders IVN Gemert-Bakel