Geldrop
Natuur
zaterdag27jul2019

Oproep IVN: help diertjes de droogte door!

Veel dieren kunnen door de extreme droogte moeilijk voldoende water en voedsel vinden. Er staan weinig of geen plassen en veel vruchten ontwikkelen zich slecht. In onze tuinen kunnen we soelaas bieden. Vogels, insecten, eekhoorns en egels maken dankbaar gebruik van waterschalen. Ook bijvoeren is wenselijk nu bodemdiertjes dieper wegkruipen.

Waterschalen: bad en kroeg

Roodborsten, mezen en mussen hebben aan een paar centimeter water al genoeg om een badje te nemen. Grotere vogels als merel, specht en een kauw kunnen wel een dieper bad gebruiken, van zo’n 5 à 10 cm. De voorkeur gaat daarbij uit naar een wat ruwere bodem, voor extra grip. Leg bijvoorbeeld enkele stenen in het bad of strooi er desnoods wat zand in. Ook insecten en nachtdieren als de egel drinken uit de schalen.

Plaatsing

Zet het bad in de schaduw en bij voorkeur in de buurt van bomen of struiken, zodat vogels snel kunnen vluchten bij gevaar. Als ze nat zijn kunnen ze namelijk niet goed vliegen. Vogels prefereren waterbaden die op de grond staan. Is dit niet mogelijk, bijvoorbeeld vanwege een kat, plaats het bad dan op circa 1 meter hoogte.

Bijvoeren wenselijk

Door verschillende oorzaken, waaronder verharding van tuinen, zijn er veel minder insecten dan vroeger. Bovendien kruipen regenwormen diep weg, in vochtiger aarde. Daarom kunnen vogels wel wat extra voer gebruiken zoals (rottende) appel, havermout, gewassen rozijnen en zaden, bijvoorbeeld van meloen. Vetbollen en pindakaas kunnen snel bederven bij warm weer. Vlinders halen hun vocht onder meer uit rottend fruit. Ook egels lusten wel wat fruit naast kattenbrokjes of speciaal egelvoer. Geef ze geen melk want daar worden ze ziek van. Brood en etensresten zijn voor zowel egels als vogels te zout en vaak ook zoet.

Vennen en poelen

Het schaarse water is nu onmisbaar voor dorstig wild. Laat daarom hond en paard niet in open water. Bovendien kunnen paarden de bodem en planten beschadigen en het water vervuilen.

Meer diervriendelijke tuintips