Wethouder opent Zadenbibliotheek Geldrop

Laat de tuinen weer zoemen!

De zadenbibliotheek in Geldrop gaat 22 maart van start.  Wethouder Stravers verricht om 14 uur de opening binnen Bibliotheek Dommeldal, aan de Heuvel. Kinderen kunnen daarna tot 16 uur biologische zaadbommen komen maken. De zadenuitleen is gratis en gaat uit van zelfbediening en vertrouwen. Via dit initiatief willen de vrijwilligers meer gifvrije planten verspreiden om zo de insectenstand te verbeteren.

Van idee naar feit
Achter de schermen zijn enthousiaste vrijwilligers al sinds de herfst druk bezig met de oprichting van de eerste zadenbibliotheek in de regio. De organisatie kreeg vorm, mede door aansluiting bij Zadenbibliotheek Nederland. Intussen kwamen al veel tuiniers zaden inleveren die ‘leners’ straks mogen opkweken in hun siertuin, moes- en kruidentuin of zelfs op het balkon. De oogst is zorgvuldig geschoond en in kleine zakjes verpakt. Die staan vanaf de tweede lentedag in een antieke cataloguskast in de bieb aan de Heuvel. ‘Lenen’ en brengen kan tijdens de reguliere openingstijden.

Zadenbieb vol groeipotentie
Per keer mag je 3 zakjes zaad gratis meenemen. Uit de opgegroeide planten oogst de ‘lener’ zaden en levert een deel aan de bibliotheek. Verzoek is om de planten zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen op te kweken. Alleen zo krijg je gezonde planten die insecten helpen te overleven en dat is hard nodig! Niet-biologische planten – verreweg de meeste in tuincentra – bevatten namelijk nog altijd te veel gif. Na enkele generaties zijn de planten van de zadenbieb hun gif zo ongeveer kwijt als iedereen zich houdt aan de regels. De zadenbieb laat Geldrop weer zoemen!

Meer zaaddonoren gezocht
Wil jij mensen blij mee maken met zaden uit jouw tuin? Bedenk dan: veel kans dat wat bij jou goed groeit, ook floreert in tuinen in de buurt. Zet duidelijk op de envelop wat voor zaad erin zit, het oogstjaar en wat je er verder over weet, zoals kleur, bloeimaand en of hij zon- of (half)schaduwminnend is. Inleverbakken staan in de bibliotheek en in IVN’s natuurinformatiecentrum De Paardestal, in het kasteelpark. Bij IVN kun je terecht tijdens de openingstijden van de tentoonstelling, op zondagmiddagen van 14 tot 17 uur.

Meedoen als vrijwilliger?
Er is een fijn clubje vrijwilligers maar wat extra hulp is welkom. Wil je een bijdrage leveren aan het schonen en verpakken van de zaden en het vullen van de kast, stuur dan een berichtje naar Zadenbieb-NB-Geldrop@Outlook.com.

De zadenbibliotheek wordt ondersteund door de gemeente Geldrop en IVN Geldrop.

De foto is gemaakt door Liesbeth Dirkse

Waar