Elsloo
Natuur in de Buurt
maandag23apr2018

Vogelwandeling Elsloose Bos - 15 april

De route was gepland door het Elsloos deel van het Bunderbos. We vertrokken om 9.00uur vanaf de parkeerplaats bij de kasteeltoren. Het weer was perfect, droog en zonnig. En de 9 vogelwandelaars, een gast en acht leden van de vogelwerkgroep, hadden er ook zin in

Het ging ernaar uitzien dat wij niet de enige wandelaars waren, het werd steeds drukker op de parkeerplaats. Dit werd ook naderhand bevestigd toen we een groep fotografen tegen kwamen die drukdoende foto’s van plantjes en insecten maakten. Op een smal omhooglopend bospad maakte een groep “nordic walking” plaats om ons langs te laten. En later in het park bij het theehuisje hadden een groep ouders het druk om kroost niet uit het oog te verliezen. Zo te zien is het park het “pareltje van Elsloo” een geliefde plek om er te zijn.

Onze route ging over de oostelijke kanaal weg, dan naar het bospad dat parallel loopt met de verharde weg. In het gebied waar de grote eik heeft gestaan werd de Grote gele kwikstaart gespot. Heel mooi en duidelijk huppelde het vogeltje over de takken van een omgewaaide boom. Tegen de donkere achtergrond kwam de kleur van de Grote gele kwikstaart mooi naar voren. Iets verder op liepen we nog langs een kolonie Blauwe reigers die in verschillende bomen een nest (7-10) hadden en waarschijnlijk enkele al met jongen.

Onder een kakafonie van het gezang verschillende vogels, de Lijster, Zwartkop, Winterkoning, Tuinfluiter en nog vele andere, vervolgden we onze weg richting de “Duker”, het tunneltje onder het spoor. Aan de andere ging het helling op over het pad dat hier en daar door omgewaaide bomen iets moelijker was te belopen.

Er werden niet alleen vogels waargenomen maar ook was er interesse in de planten of ze nou in de knop zaten of in de bloei. En enkele vlinders trokken ook onze aandacht. In ons gezelschap liep ook Koen mee, de wandelende Wikipedia, die heel goed en leuk het een en ander kon uitleggen, niet alleen over vogels maar ook over de bloemetjes en de bijtjes (In het mooie Belgisch).

Het gefluit en gezang werd verstoord door het geluid van de Amstel Gold race karavaan die de Slingerberg op reden. En een rondcirkelende helikopter deed verschillende vogels opvliegen onder andere de Rode wouw. Heel duidelijk werd deze vogel overvliegend waargenomen. Dit was voor verschillende wandelaars een mooie opwindende waarneming, ook wel en “O. Ootje” (*) genoemd.

Langs de velden van het Armsterveld liepen we richting Terhagen, Medammerweide en kwamen weer in het park. Ook hier lieten de vogels zich goed horen en zien. Bij het theehuisje werden we verrast door het gezang van Vuurgoudhaan. Het Vuurgoudhaantje zat te fluiten in een naaldboom dat vlak bij het theehuisje stond. Nu we het vogeltje hoorden wilden we het ook zien. De boom werd vakkundig gescand om hem of haar te vinden. Uiteindelijk zagen we het vogeltje van tak naar tak springen en konden het beestje goed volgen. Ook deze waarneming zorgde voor een O.Ootje(*) Dit was een mooie afsluiter voor deze vogelwandeling.

Zo zie je maar weer vogel spotten is zo gek nog niet, is gender neutraal en voor alle leeftijden. Wie weet kunnen we je zien bij de volgende vogelwandeling, 14 oktober en/of 18 november.         (*) ornithologische orgasme

En de opgespoorde vogels:Waarnemingen lijst vogels Elsloose bos 15 april.

vogelwandeling elsloose bos1vogelwandeling elsloose bos2