Elsloo
Vogels
woensdag18okt2017

Verslag vogelwandeling Maasband - 15 okt

Op een mooie zondagochtend waren zo'n 15 vogel liefhebbers, leden van de vogelwerkgroep "De Wouw" en een aantal gasten paraat voor weer een mooie wandeling in de omgeving van Maasband. Stralend zonnetje, geen wind en een heldere hemel, m.a.w. perfect vogelweer.

De gasten worden welkom geheten en geïnformeerd over de omgeving. Het Grensmaasproject heeft al duidelijke contouren gekregen en met name vanaf Maasband is te zien hoe mooi het Maasgebied zich ontwikkelt. De wandeling loopt richting de Maasband en langs de Maas richting Urmond. Tijdens de wandeling wordt regelmatig stil gestaan om vogels etc. te spotten en te bewonderen door onze nieuwe Swarovski telescoop. Absoluut een juweel van een kijker, waarvan de aanschaf mede door sponsoren verwezenlijkt is. De Vogelwerkgroep is hierover heel enthousiast.

Onze gasten maken gretig gebruik van deze gelegenheid om de Groene Specht, boomkruiper, de Groenpootruiter, de Grote Zaagbek, Buizerd en meerdere andere vogels te bekijken. De merel laat zich helaas nog steeds nog zelden zien. Heel veel vogeltrek is waar te nemen, voornamelijk houtduiven trekken in grote getale door, maar ook kieviten, grauwe ganzen, Canadese ganzen en Nijlganzen zijn te zien.

Verscheidene gasten hebben fotoapparatuur en niet alleen worden vogels en watervogels, maar ook planten, bloemen, paddenstoelen en spinnenwebben op de film vastgelegd.

Bij twijfel of vragen over plantjes etc. wordt onze Belgische vaste gast, Koen Resseler geraadpleegd; hij heeft nl. altijd de papieren bibliotheek bij de hand!

Vanaf Urmond richting de Veldschuur gewandeld en uiteindelijk heeft de groep op het terras van de Witte Börstel onder het genot van een kop koffie en een stuk vlaai de wandeling geëvalueerd.

Onze gasten vonden het een leerzame ochtend en ook zij werden bedankt voor hun aanwezigheid.

VogelwandelingVogelwandeling