Elsloo
Vogels
donderdag03mei2018

De Uilenmannen op stap

De uilenmannen, het is geen fabeltje. Wie zijn dan wel die uilenmannen? Zijn het misschien wijze mannen, nee hoor. Dit zijn Jan, Will en Peter. Gewoon twee meneren uit Elsloo en een meneer uit Stein. Alle drie lid van de vogelwerkgroep De Wouw van IVN Elsloo. Wat doen die uilen mannen nou? Ze controleren vandaag de nestkasten van de Steenuil (Athene noctua), die op verschillende plekken, in fruitbomen hangen in Meers en Elsloo. Binnen de vogelwerkgroep hebben we enthousiaste en handige timmermannen die de nestkasten bouwen voor ook de uilen en ook deze kasten controleren op bewoning en onderhouden.

Een Steenuil is geen uil van steen, deze worden stenen uilen genoemd. Je ziet ze wel eens als decoratie op een dak van een woning, muurtje of sokkel staan. De Steenuil waar de uilenmannen het voor doen is de Athene noctua. De Steenuil is de kleinste in ons land broedende uilensoort. Door de bolle kop en het relatief dikke verenpak lijkt hij groter dan hij is. Met een lichaamsgrootte van 21-23 cm en een vleugelspanwijdte van 54-58 cm is hij echter nauwelijks groter dan een zanglijster of merel. Gemiddeld zijn vrouwtjes iets groter en zwaarder dan mannetjes (170 à 260 gram vs. 150 à 240 gram). Het verenkleed is zo goed als gelijk. Beide geslachten zijn dan ook niet van elkaar te onderscheiden in het veld. Steenuilen hebben een gevlekt verenkleed. De bovenzijde is bruin met witte spikkels en de onderzijde witachtig en dicht bruin gestreept. Door de lichte wenkbrauwstrepen vallen vooral de grote ogen met felgele iris en zwarte pupil op. De poten zijn lang en wit bevederd.

De eerste controle vond plaats op 23 april 2018. In Meers hebben we vier kasten gecontroleerd, waarvan drie kasten niet bezet/bezocht waren. In de vierde kast lagen 3 eieren met een broedend Steenuiltje. Hij of zij trok er zich niets aan dat we onuitgenodigd op bezoek kwamen. Ook lag er een dode Koperwiek in de nestkast. Voor ons nog altijd de vraag hoe het vogeltje, zonder kopje, in de kast is gekomen of welk beestje dit op zijn geweten heeft (marter?).

In Elsloo waren twee nestkasten helaas niet bezet/bezocht. In de andere twee nestkasten lagen wel eieren. In een nestkast in een boomgaard lagen zes eieren. Ook hier keek het Steenuiltje ons aan, met z’n grote ogen. In 2017 was de nestkast nog bezocht door een marter en had deze er flink huisgehouden met dodelijke afloop. Nu hangt er een “marterproof” nestkast en hopelijk dat we na ±28 dagen de uilskuikens kunnen begroeten. En wat heel leuk is, de eigenaren van de boomgaard zijn echte Steenuil fan, ze dragen het Steenuiltje een warm hart toe. Ze zijn ook harstikke blij als er jonge Steenuiltjes bij hun op het terrein grootgebracht worden door pa en ma Steenuil. Een eindje verderop hangt in een wei met oude fruitbomen ook nog een nestkast. Ook deze kast was bewoond en hier konden we vijf eieren tellen. De uilenmannen verheugen zich erop dat ze ook hier de uilskuikentjes uitkomen na ± 28dagen.

Wil je meer weten over de Steenuil, kijk dan op:

http://www.steenuil.nl/steenuil/?/steenuil en

Of neem contact op met de vogelwerkgroep van IVN Elsloo:  https://www.ivn.nl/afdeling/elsloo/vogel-werkgroep-de-wouw

Uilenmannen-2Uilenmannen-3Uilenmannen-4