Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid

Mossen

Wat doen we in de mossenwerkgroep? Uiteraard bestuderen we mossen in groepsverband. Het is voor alle deelnemers op dit moment een tamelijk nieuw terrein, alhoewel enkelen al eens een cursus hebben gevolgd, maar daarmee ben je er natuurlijk niet. Dat bestuderen bestaat o.a. uit het uit de tuin, van het dak, of uit het bos plukken van enkele mossen en daarna gezamenlijk met loepjes en microscoop de zaak bekijken. Dan gaat er weer een geheel nieuwe wereld voor je open!

Mossen zijn rare planten, want ze hebben wel stengels en bladeren, maar geen echte wortels. Ook planten ze zich niet voort met zaden, maar met sporen. Komt nog bij dat het allemaal enorm klein is en dat je onderscheidende kenmerken vaak alleen met een microscoop kunt zien. Microscopen heeft de groep en dat levert veel mooie details op.

Het leuke van mossen is dat je dat het hele jaar kunt doen. Nu de paddenstoelen grotendeels weg zijn en de amfibieën het nog even rustig aandoen, een mooie gelegenheid dus om weer eens wat anders op te pakken. Wat ook leuk is, is dat je ze uitstekend thuis kunt bestuderen, lekker binnen bij de kachel dus.

Heb je belangstelling en wil je een keer meedoen/meekijken? Meld je dan even bij Mike, dan houden we je op de hoogte van onze bijeenkomsten.

Voor meer informatie kunt u contact openmen met de Coördinator: Mike Hirschler, mail