Vogels in de tuin

Hoe vogels naar je tuin te lokken
Vervolg tips

Nr.  Tip
9 Maak in een wat grotere tuin een houtril of een takkenhoop. Hier broeden bijvoorbeeld winterkoninkjes graag in. Maar ook andere dieren vinden het aantrekkelijk. Zoals bijvoorbeeld egels, spitsmuizen en padden
10 Laat de broedende vogels met rust. Als je gaat kijken naar of in het nest is de kans groot dat het nest wordt verstoord en de vogels het nest in de steek laten
11 Door veel verschillende soorten zaadplanten aan te planten, zorg je voor voedsel voor zaadeters. Denk niet alleen aan besdragende struiken maar ook aan planten met kleine zaden. Laat om deze reden ook uitgebloeide bloemstengels staan tot het eind van de winter
12 Gebruik geen bestrijdingsmiddelen tegen insecten en slakken. De vogels die deze dieren eten, worden er ook het slachtoffer van
13

In de winter kun je de vogels bijvoederen. Leg niet teveel neer: anders komen er ratten en muizen op af. Voorbeelden van geschikt voer: zonnebloempitten, onkruidzaden, (rottend) fruit, broodkruimels, ongebrande pinda's, vetbol met zaadjes.
Voor informatie over bijvoederen van vogels kun je krijgen
bij de vogelbescherming. Zie www.vogelbescherming.nl

IVN DRVU - Werkgroep NME-tuinSoorten vogels die je kunt verwachten in je tuin
Er zijn veel vogels die je tuin bezoeken om er voedsel te zoeken. Een aantal algemene soorten broeden in je tuin. Dat zijn bijvoorbeeld: merel zanglijster, vink, koolmees, pimpelmees, roodborst en winterkoning.

In een grotere tuin komen nog meer soorten voor. Heb je een (wat ouder) huis met kieren en gaten, dan zullen mussen, spreeuwen en mogelijk gierzwaluwen een plekje vinden.

Broedvogels zijn leuk. Maar heb je een kat: houd die zoveel mogelijk binnen in de tijd dat er jonge vogels zijn (maart tot half juli). En bind de kat een belletje om.

ivn_drvu_-_werkgroep_nme-tuin_folder_vogels_in_de_tuin.pdf