Onderwijs Jaarverslag 2015

Activiteiten over 2015 en plannen voor 2016
Werkgroep
De werkgroep Onderwijs brengt de natuur in de schoolklas. Het doel daarbij is niet zo zeer feiten te leren maar verwondering en bewondering op te wekken voor de natuur. Zo zijn kinderen letterlijk bezig om met de vingers in de strooisellaag beestjes te zoeken.

Projecten en doelgroepen
In 2015 voerde de werkgroep Onderwijs de onderstaande projecten uit voor de desbetreffende doelgroepen.

Projecten 2015 Doelgroep
Strooisellaagproject Groep 6 van scholen uit Mijdrecht, Wilnis
en Vinkeveen
Parkproject
Donkereindse bos
Groep 7 van scholen uit Wilnis, Vinkeveen
en Abcoude
Parkproject de Meijert

Groep 7 van scholen uit Mijdrecht

PTA-biologie, de Bosdijk 3 VMBO van het VLC
Slootjesexcursie

Groep 5 van Twistvlietschool

Strooisellaagproject (sinds 1984)
De IVN-gidsen zijn met de kisten compost naar de scholen gegaan.
Dit jaar deden zeven klassen mee. De kinderen konden ervaren dat de natuur zijn eigen afval opruimt. Ze kregen informatie hoe voedselketens werken. Met behulp van loepjes, zoekkaarten en lesbrieven gingen ze op onderzoek in de composthoop.

Parkproject (sinds 1979)
In het park bij de Meijert en in het Donkereindse Bos meten de kinderen bomen, onderzoeken ze het veen, brengen bermplanten op naam, scheppen vele waterbeestjes en meten de breedte van de sloot met de Napoleonmethode. De kinderen zijn anderhalf uur druk in de weer.
Twee klassen deden mee aan het parkproject in park de Meijert en vijf klassen hebben het parkproject bij het Donkereindse bos gedaan.

PTA biologie (sinds 2011)
De leerlingen onderzoeken aan de hand van een aantal proefjes de waterkwaliteit en beoordelen of het water bij de Bosdijk voedselrijk of voedselarm is. Met een schepnet worden waterdiertjes gevangen. Met een planktonnet wordt plankton gevangen, dat op school onder het binoculair verder wordt bestudeerd.

Op dit moment bestaat de groep uit tien actieve vrijwilligers. Dit aantal vrijwilligers is te klein om op deze schaal de schoolprojecten voort te zetten. Als je nog iemand weet die het leuk vindt om een bijdrage te leveren aan de werkgroep Onderwijs, geef de naam dan door aan de contactpersoon.

Werkgroep Onderwijs
Patrick Heijne