Column 2017-41 Klimop, een nuttige herfstbloeier

IVN DRVU - Column Natuur Dicht Bij Huis
Het is herfst: wind, regen, mist en zonneschijn wisselen elkaar af.
Het wordt frisser en de dagen worden korter. Veel vogels zijn al vertrokken naar warmere oorden. Andere komen juist hierheen om te overwinteren. We trekken de bossen in om te genieten van paddenstoelen en herfstkleuren. Bij herfstkleuren denken we dan vooral aan bladeren en niet direct aan bloemen. Toch zijn er planten die juist in de herfst bloeien!

Sommige zomerbloeiers hebben nog een nabloei of doen hun bloei nog eens dunnetjes over. Zeker als er nog een paar mooie dagen aan komen. Daarnaast vinden we in tuinen een aantal bekende herfstbloeiers zoals aster, hemelsleutel, de herfstbloeiende krokus en de herfsttijloos
Allerlei insecten profiteren van deze late bloeiers. Dat alleen al is reden genoeg om herfstbloeiers aan te planten of op je balkon te zetten!

Maar wist u dat er ook een struik is die juist in het najaar bloeit? Dat is de klimop, een klimmer die iedereen wel kent. Op een wat warmere herfstdag zijn er tientallen zweefvliegen (zie foto), bijen en een enkele vlinder die de bloemen bezoeken.

De bloemen zijn niet opvallend: geelgroen in bolvormige schermen.
Die worden in het voorjaar opgevolgd door blauwzwarte bessen. Deze zijn giftig voor ons, maar zeer voedzaam voor spreeuwen, merels en andere lijsterachtigen.

Let eens op het blad van bloeiende klimop: dat ziet er anders uit dan de bladeren aan de klimmende twijgen. Het blad aan de klimmende twijgen is vijflobbig, aan de bloeiende twijgen eirond. Klimop wordt in allerlei vormen gekweekt, ook als rechtopstaande struik. Hiervoor zijn bloeiende takken van een klimmer gestekt.

Klimop is één van de weinige wilde wintergroene loofhoutgewassen in Noordwest-Europa. Met het leerachtige blad beschermt de struik zich tegen uitdroging in de winter. En hoeft die niet, zoals andere loofhoutgewassen, zijn blad te laten vallen. In de winter biedt de klimop daardoor een fijne schuilplaats aan allerlei vogels, waaronder bosuilen

Herfst is natuurlijk ook, zoals al gezegd, de tijd van paddenstoelen. Er is een piepklein paddenstoeltje, de klimoptaailing, dat op afgevallen, rottende klimopbladeren te vinden is.

En nu we het toch weer over de bladeren hebben: wist u dat je van klimopblad zeep kunt maken? Citroenschil en klimopbladeren in de blender levert bijvoorbeeld een heel goed (niet schuimend) afwasmiddel op.

Klimop, een struik om in najaar en winter eens wat nader te bekijken!

Ineke Bams